Into the Wild - 2008-03-22 15:42:36 Ner Upp

image9 "Your great adventure on Alaska."



Genre: Äventyr, Biografi, Drama

Produktionsland: USA

Produktionsår: 2007

Regissör: Sean Penn

Skådespelare: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Catherine Keener

Speltid: 148 minuter



Christopher McCandless (Emelie Hirsch) utexaminerades 1990 ifrån Emory University med höga betyg. Framtiden verkade vara utspikad med studier på Harvard, men istället för det så beslutar sig Christopher att donera 24 000 dollar ifrån sitt sparkonto till välgörenhet. Resterande pengar som han har i sin plånbok bränner han och han ger sig sedan ut på en resa vars slutmål är inställt på Alaska. Under resan träffar han de mest unika karaktärerna som ändrar hans liv.
I Alaska skulle han leva i ett med naturen på dess villkor.

1996 skrev Jon Krakauer boken "Into the Wild" som berättar den verkliga händelsen om Christopher McCandless som efter universitetsstudier beslutar sig för att lämna den sjuka civilisationen bakom sig och bege sig ut i naturen på dess villkor och krav. Sean Penn blev så påverkad av boken så att efter han själv hade läst ut boken så köpte han flera exemplar av den som han delade ut till släkt och vänner så att fler skulle få ta del av historien.
Detta räckte inte enligt Penn så han beslutade sig, genom en film, att hela världen skulle ta del av historien om Christopher och hans äventyr.

Filmen skildrar på ett skickligt sätt Christophers tankar om sitt liv och varför han tar ett sådant drastiskt beslut som att lämna familj och tryggheten bakom sig för att finna sig själv. Genom hans tankar så blir filmen en kritisk synvinkel på civilisationen och människans förmåga att bygga luftslott för att må bra. Christopher är kritiskt mot samhället där materiell lycka och status värderas högre än inre lycka. Historien utspelar sig för mer än tio år sedan, men den är fortfarande aktuell. En tydlig sak som bevisar detta är att böcker, som Christopher hade så stor aptit på, idag allt för ofta väljs bort till förmån för diverse TV-program eller skvallertidningar.

Det skrivna ordet, som har prisats och hyllats så mycket under vår mänskliga historia, har på senare tid blivit en mindre del av våra liv och detta tycker jag är djupt tragiskt.
Nu tänker kanske vissa: "Men du, du skriver ju om film som bara speglar en viss indvidids skildring till skillnad emot böcker där varje indvid skapar en egen skildring".
Detta stämmer till viss del, men jag vill poängtera att jag ser film som ett komplement till boken och jag vill inte att man bara ska se film utan även läsa böcker för att få en rikare insikt på vår värld.
Att jag dessutom främst väljer filmer som är öppen för fri tolkning gör att jag får tänka mer och detta tycker jag gör att dessa filmer växer sig starkare och ger en helt annan upplevelse.
Jag vill även påpeka att tack vare filmens underbara värld så har jag börjat att läsa mer böcker och uppskatta det jag tidigare ansåg vara tråkigt och "för jobbigt". Tänk vad dumdristig jag har varit i mina dagar, men jag lovar att jag har bättrat mig.

Historien berättas på ett lugnt och närmast poetiskt vis som gör att den blir längre än dem flesta av dagens filmer. Men jag kan intyga att man inte blir uttråkad, för filmen tar tag i en och berättar den otroliga (och sanna) historien på ett väldigt harmoniskt sätt vilket gör att man verkligen tar till sig historien.
Sean Penn har verkligen lyckats med målet att påverka andra, precis som har själv blev påverkad av historien när han läste boken.
Att dessutom Emile Hirsh gör en fantastiskt tolkning av Christopher, vilket gör att det hela känns mer trovärdigt, gör det hela inte sämre.

Under årets Oscarsgala så blev filmen nominerad för bästa klippning och bästa manliga biroll, men det tycker jag är alldeles för lite för denna film. Den kunde, enligt mig, åtminstone blivit nominerad för bästa film. "Juno" i all ära, men denna film anser jag mer värd nomineringen.
Jag har inget emot "Juno", det är inte så jag menar. Jag ansåg att den var fantasktiskt charmig, med ett underbart soundtrack och med en fyndig dialog. Men jag rankar "Into the Wild" snäppet högre.

Filmen lyckas med konstycket att både vara en samhällskritik och en hyllning till vår värld. Oavsett om man inte alls tycker som Christopher, så förstår man ändå hur han tänker. Men en sak kan vi väl ändå hålla med Chris om:

Visst lever vi i en sjuk värld?

Betyg:

Onödigt vetande: Rollen som Jim Gallien, mannen som i öppningscenen kör Chris till en plats i Alaska, spelas av den riktiga Jim Gallien.

Kommentarer Ner Upp
syrran - 2008-03-24 14:45:57

denna vill jag se! :)

cessil (din syrras kompis kompis) :-P - 2008-03-27 20:47:47

Jag vill också sen den!!!

linda - 2008-04-22 23:57:36

kärlek på den


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se