Eyes Wide Shut - 2008-10-31 15:45:52 Ner Upp

 

Eyes Wide Shut



Det tråkiga, men tyvärr oundvikliga, slutet på ett genis filmkarriär.
Jag har medvetet väntat med att sen den här filmen, för jag vill inte att Kubricks filmer ska ta slut. Men samtidigt har man omedvetet byggt upp stora förväntningar på hans sista film.
Som tur är så blev jag inte besviken, snarare så blev jag positivt överraskad.

Kubrick samlar all sin kunskap från sin karriär och lyckas skapa en film som på ett värdigt sätt sammanfattar hans skapande.

Musiken, kameraarbetet, hur New York byggs upp är allt noggrant utvalda och skapade med en sanslöst känsla på detaljer. Ingenting är lämnat åt slumpen.
Historien byggs successivt upp ur en relativt liten detalj (tänk Chinatown) och tillsammans med mystiken som genomsyrar filmen och historien så sitter man verkligen på helspänd genom hela filmen. Precis så som det ska vara i en bra skräckfilm.
Detta märker man framförallt i en utmärkande scen i ett speciellt hus.


Skådespeleriet är genomgående högklassigt och Tom Cruise och Nicole Kidman gör båda en av sina bästa roller under sina karriärer.
En rolig detalj var att Marie Richardson hade en liten roll i filmen. Det trodde jag aldrig att en svensk skådespelare/skådespelerska skulle få privilegiet att få jobba i en film signerad Stanley Kubrick.

Sammanfattningsvis så är detta en värdig, men samtidigt sorglig, avslutning på en underbar filmkarriär.
Men som tur är så kan man se Kubricks filmer flera gånger och upptäcka nya saker hela tiden. Hans filmer växter, precis som fina viner, med tider.
 


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se