The Shining - 2008-10-18 10:53:18 Ner Upp


The Shining



Min absolut favoritskräckfilm signerad geniet Stanley Kubrick.
Kubricks sinne för detaljer är en fröjd att beskåda, allt från den makalöst snygga helikopteråkningen under inledningen av filmen till en sådan relativt undanskymd detalj som hur man använder speglar för att beskriva karaktärernas mentala hälsa.

Jack Nicholson gör här en av sina bästa prestationer under sin karriär och han går verkligen in för rollen och hans agerande ändras suggestivt ju mer hans karaktärs mentala tillstånd ändras.
En av filmens absolut största styrkor är just hur hela historia stegvis byggs upp och blir mer och mer spännande.
Man sitter på helspänd under hela filmen och det finns inga störande element som förstör detta tillstånd, utan man sitter verkligen helspänd hela filmen igenom.

Detta är helt klart min favoritskräckis genom tiderna och Kubrick bevisar ännu en gång vilket fantastisk regissör han var och kommer alltid att vara.

Kommentarer Ner Upp
venus - 2009-01-24 17:57:26

av någon anledning har jag aldrig fastnat för the shining. å andra sidan var det länge sen jag såg den..hm, kanske borde ge den en chans till


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se