Oscarsgalan 2009: Bästa film - 2009-02-12 22:35:37 Ner Upp
Så nu när jag har kolla igenom alla de nominerade för bästa film till årets Oscarsgalan, så tänkte jag ge en liten kommentar om varje film och delge er vilken jag tycker ska vinna.
Överlag så är det ett starkt startfält i år med många bra filmer, fast det är ingen som direkt sticker ut och är en fullpoängare.
Men mer om det här nedan. Filmerna är rangordnade uppifrån och ner, med min vinnare allra längst ner.


De nominerade är:


Min rangordning plus kommentarer:


The Reader
Ett klassikt drama med starka skådespelarprestationer. Historien utvecklar sig djupare än vad första anblicken skvallrar om, men på det hela taget så känns det som om man har sett något liknande innan. Filmen överraskar inte så mycket som jag hade hoppats på, men förhoppningsvis så vinner Kate Winslet för bästa kvinnlig skådespelare.



Milk
Filmen om den amerikanske politikern Harvey Milk känns viktig, eftersom folk nu får upp ögonen och lär känna en viktig politisk person, som till exempel jag själv inte hade en aning om vem han var förrän jag hade sett filmen.
Själva filmen överraskar inte direkt, utan det är en klassisk biografi, men det är skickligt utfört.
Sean Penn är lysande i huvudrollen och resten av filmens cast är inte så dålig den heller.



Slumdog Millionaire
En oväntat succé på årets olika filmgalor och priset har haglat in.
Visst är den originellt uppbyggd kring ett TV-program och närvarokänslan i Indien är väldigt hög.
Men att den ska vara så bra jämfört med alla sina nomineringar det förstår jag inte.
Det är en bra film helt klart, men inget extraordinärt.



Frost/Nixon
En positiv överraskning som bygger upp en spännade atmosfär inför en historisk viktig intervju.
Både Frank Langella, i rollen som Nixon, och Michael Sheen, i rollen som Frost, gör båda två väldigt starka prestationer. Dessa tillsammans med resten av casten gör att Frost/Nixon har en av den bästa skådespelaruppsättningen vid årets Oscarsgala.



...och min vinnare är:


The Curious Case of Benjamin Button
Magisk är ordet.
Historien om Benjamin Buttons underliga liv är både storslaget, gripande och en magisk filmupplevelse på så många plan.
Alla inblande gör bra prestationer och regissören David Fincher lyckades till slut ro i land med sitt mastodontprojekt, och det med bravur.
En extra applåd till effektteamet, som gjorde Brad Pitts "åldrande" smärtfritt och väl fungerande med resten av filmen.




Filmer som jag saknade bland de nominerade:


The Dark Knight
Aldrig förr har en superhjälte film innehållit så mycket action, men samtidigt gett utrymme åt lite psykologiskt djup.
Filmen bygger vidare på Batman Begins och konceptet förfinas ytterligare, även om ettan var mer revolutionerande för sin genre.
Heath Ledger gör en fantastisk prestation som Jokern och allt annat än en Oscar till honom vore en stor överraskning.



WALL·E
Aldrig förr har en animerad film känts så vuxen och den första halvtimmen är filmkonst på hög nivå.
Filmen innehåller mycket humor, trevliga referenser och ett härligt inbakat budskap.
Dessutom så är karaktärern WALL·E en av de mest charmiga filmkaraktärerna på länge.


Kommentarer Ner Upp
Moa - 2009-02-13 11:27:39

Nu blir man väl lynchad när man säger så här, men jag tycker benjamin button är liite väl överskattad. Jag har gillat David Finchers tidigare filmer mycket, så jag kanske bara hade för höga förväntningar? Men håller du inte med om att den är lite väl sentimental och lite klyschig? Den var storslagen men innehöll ändå för lite substans, och var för lång dessutom. En riktigt bra Cate B men jag skulle valt någon mer okänd än Brad...

Förresten skitkonstigt att The dark knight inte var nominerad, det var jag helt övertygad om, men det är väl typiskt den snobbiga juryn visst det är en action, men inte vilken dussinaction som helst

venus - 2009-02-13 16:29:43

Saknar också Dark Knight, den tar ordet action till nya höjder! Handlingen är så otroligt bra och filmens skildring kring människans handlande under mörka tider är fantastisk!



ja, rapporterar till dig så fort jag har läst ut boken :)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se