The Butterfly Effect - 2009-10-05 21:37:49 Ner Upp

The Butterfly Effect

"It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world."

Men dessa bevingade ord så sätter filmen igång och detta citat ska visa sig vara ett viktigt och återkommande tema genom hela filmen. Vad händer om du åker tillbaka i tiden och ändrar någon liten detalj? Blir det märkbart i framtiden och hur mycket kan det eventuellt ändra din tidigare situation?

Det är helt klart en intressant tanke, och teori - med samma namn som filmen (googla!) -, och duon bakom filmen utnyttjar detta till max.
Intrigen är så skickligt upplagt att fantasin kan flöda fritt under filmens gång och jag kunde inte släppa filmen ur mitt medvetande i första taget.



Ett trevligt koncept, även om det är ett riktigt intressant sådant, kan inte bära upp en hel film och då läggs per automatik fokus snabbt på filmens skådespelare. Klarar de av uppgiften att inge trovärdighet och en gedigen känsla över berättelsen?

Mina förhoppningar på förhand var det lite si och så med. Ashton Kutcher är ingen personlig favorit och jag hade tidigare enbart sett honom i komiska roller - något som kanske inte helt passade temat i The Butterfly Effect fullt ut.
Men när det värsta hade lagt sig och jag hade vant mig med Kelso i huvudrollen, så fungerade det faktiskt riktigt bra. Ashton Kutcher tillsammans med resten av filmens rollista, blev en positiv överraskning och jag kunde njuta i fulla drag av det intressanta upplägget.



Filmen kanske inte innehåller några minnesvärda skådisprestationer direkt, men det faktum att alla skådespelare har en stor likhet med sina tidigare/senare upplagor, gör att det hela fungerar riktigt bra. Alla inblandade integreras väl i själva historien och blir på så sätt en del av den så viktiga helheten, i en film av det här slaget. Vill du ha högklassiga prestationer från enskilda skådespelare, så finns det andra filmer för dig.

Till slut så är ändå filmens styrka själva konceptet bakom och duon Eric Bress/ J. Mackye Gruber har verkligen lyckats göra en riktigt solid psykologisk thriller, som både är underhållande och tänkvärd.
Helt enkelt perfekt underhållning för stunden, med ett intressant budskap bakom


Kommentarer Ner Upp
syrran - 2009-10-06 17:34:25

klart det finns ett tänkvärt budskap bakom, men detta är ingen bra film! :P

fanat1c - 2009-10-11 15:31:18

Smaken är som baken. Jag gillade den.

Tommy - 2009-10-14 04:35:59

Bra recension, har sett denna film några gånger och det är en riktigt bra film. Gillar man filmer som kan få en att fundera på livet lite så kan man ju se denna :) Jag tycker att det är såna här typer av filmer som ger något. Tack för bra recension.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se