TRON: Legacy - 2010-12-23 22:40:26 Ner Upp

TRON: Legacy
Tänk vad lite musik kan göra. Jag hade sedan tidigare hört talas om filmen TRON och lite kring vad den handlade om, men som alltid känns det som att det fanns andra filmer jag ville se före. Så när nyheten kom om att Disney skulle göra en uppföljare till sin numera kultklassiker var mitt intresse svalt, förutom på en aspekt och det var musiken. Mina musikaliska favoriter Daft Punk skulle stå för soundtracket och genast steg mitt intresse både för originalfilmen och dess uppföljare.

Som en uppvärmning inför Legacy såg jag originalfilmen från 1982. Jag hade tidigare hört rykten om att den skulle ha åldrats i förtid, framförallt det visuella, men det visade sig att jag inte hade några problem med det. Snarare tvärtom då jag uppskattade den nostalgiska och mysiga arkadvärlden som filmen porträtterade och TRON lyckades verkligen med att skapa sin egen värld. Det, tillsammans med att intressanta frågeställningar togs upp (än mer aktuella idag) och att den hade ett på sina ställen intressant soundtrack av Wendy Carlos, gjorde filmen sevärd.



Nu, 28 år senare, var det då dags för en uppföljare. Jeff Bridges är med igen och tankeställningarna från ettan är kvar, men annars är det mesta nytt. Den första och största skillnaden man märker av är det visuella och hur väl man har lyckats uppdatera den digitala världen från föregångaren till det nya millenniet. Klassiska element från originalet (ljuscyklarna, ID-diskarna) känns igen och har samtidigt fått sig en välbehövlig uppdatering. Precis som sin föregångare lyckas Legacy med bravur att bygga upp en egen digital värld som urskiljer sig från mängden och känslan för detaljer är hög (pixelisbitar).

Pudelns kärna och det som från början fick mig intresserad av filmerna var ändå musiken från Daft Punk. Som en fusion mellan klassik musik och mer dansant elektrisk sådan, så låter det precis så bra som jag hade hoppats på, om inte lite bättre. Duons musikaliska verk har en förmåga genom hela filmen att höja ett antal scener med sin blotta närvaro och tillsammans med spektakulära actionscener kan det på andra ställen till och med bli riktigt bra. En viss klubbscen är det tydligaste exemplet på denna blandning och filmens musikaliska höjdpunkt.



Filmens vackra och stämningsfulla yta bör även ha ett innehåll och det är här filmen tyvärr fallerar för mig. Historien är i grova drag en upprepning av sin föregångare. Tankegångarna som såddes i TRON vidareutvecklas inte i Legacy, åtminstone inte i så hög grad som jag hade hoppats på. Det värsta är dock att filmens karaktärer på sina håll känns tämligen ointressanta och ibland något malplacerade. Ibland känns det nästan som om karaktärerna har glömt bort i vilken sammanhang de är i och att de har kommit in i en allt för seriös Shakespeare-pjäs, snarare än en "sci-fi"-blockbuster. Filmen hade tjänat på att lättas upp något för att kunna bibehålla ett högre underhållningsvärde genom hela filmen.

Som en musikvideo är TRON: Legacy ändå en fullpoängare och Daft Punk bevisar här ännu en gång sin förmåga att ständigt vilja utvecklas och testa nya former för sin musik. Legacy är en spektakulär ljus- och ljudshow som kittlar ens fantasi, men som i slutändan ändå ekar lite väl tomt. Där ursprungsfilmen TRON lyckades spela på det mer känslomässiga planet, med en känsla för karaktärerna och de intressanta frågeställningarna, lyckas uppföljaren mer spela på det rent visuella och audiovisuella. Men det som kommer leva kvar längst hos mig, från de båda filmerna, är ändå musiken från uppföljaren och då får väl den ack så berömda cirkeln ansetts ha slutits.



Daft Punks soundtrack till Tron: Legacy (via Spotify)


Kommentarer Ner Upp
Joel Burman - 2010-12-23 23:54:53

Tack för en fin recension. Minns också orginalet som ett 80-tals charmtroll. Nu är jag rånyfiken på soundtracket i uppföljaren det hyllas ju i var och varannan recension.

Fiffi - 2010-12-24 00:14:04

Soundtracket går varmt på stereon och lär nog så göra ett bra tag framöver. Det var ett tag sedan jag blev så pass såld på filmmusiken som jag blev med denna. Å andra sidan gav filmen som sådan mig mer än det gav dig men 6/10 är inte fy skam ;D

Pladd - 2010-12-24 00:52:29

Bra recension! Måste säga att jag nästan är mer sugen på originalet än den här. Har dock lyssnat på musiken lite och det känns som att den här ska ses den med. Men de där dräkterna känns som Blue Man Groups extranummer. Kanske gör sig bättre i filmen än på bild.

Martin (Nit89ram) - 2010-12-25 23:41:30

Joel: Håller med dig om att originalet är riktigt charmigt. Har man någon upplevelse av ett arkadspel i sina dar, så lär man i alla fall uppskatta TRON. Spana gärna in soundtracket, framförallt ifall du uppskattar lite hederlig elektronisk musik.



Fiffi: Har förstått av dina blandband att du uppskattar elektroniskt musik och då förstår jag att du även gillar robotduons soundtrack. Märkte också att du gillade filmen mer än mig, men jag blev väldigt sugen på att se om TRON under mellandagarna. Så vem vet, jag kanske också uppskattar den mer efter en omtitt.



Pladd: Se både originalet och uppföljaren, plus lyssna på soundtracket till den sistnämnda. Det är mitt tips :)

Sofia - 2010-12-28 09:51:32

Bra synpunkter. Eftersom jag inte är någon stor Daft Punk-fantast (ja, de finns ;) är jag nog mer nyfiken på själva innehållet. Låter som en bra odé som du gjorde och se originalet ganska när inpå. Och vad kul att du gillade den första filmen när du inte sett den tidigare!


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se