Inför Oscarsgalan 2010: Bästa originalmanus - 2010-02-27 14:19:21 Ner Upp
I en tid av remakes och reboots hit och dit, så är det skönt och vet att det fortfarande finns folk därute som känner för att berätta en historia på den vita duken. En historia som inte har berättas någon annanstans tidigare. Detta är därför kategorin som jag rangordnar bland de viktigaste under galan och som jag själv tycker är bland de mest intressanta att följa.

De nominerade är:



Min rangordning:

#5

The Hurt Locker
Kommentar: I en annars välregisserad och välspelad film så var Mark Boals manus inget extraordinärt. Filmens styrka låg istället i hur man lyckades bygga upp en tät stämning genom klippning, musik och hur karaktärerna agerade med varandra. I manuset fanns där som ett skal att bygga vidare på, men enligt min mening så klarar det inte att stå på egna ben.

#4

The Messenger
Kommentar: Filmen tar upp en intressant aspekt av krig i allmänhet och Irakkriget i synnerhet, ett ämne som inte har skildrats så ofta på den vita duken. Tyvärr så går berättelsen allt för ofta ner i tråkiga krigsklichéer, som "varför krigar vi" och liknande, för att jag ska vara helt nöjd.

#3

Up
Kommentar: Pixars mognaste verk hittils. En sorgsen och lättsam film på samma gång, mycket tack vare dess starka manus. Man lyckas här med små medel, och utan någon större mängd dialog, berätta en rörande historia som lyser som starkast under filmens inledning.

#2

A Serious Man
Kommentar
: Inte bland bröderna Coens bästa filmer, men fortfarande en riktigt sevärd sådan. Manuset innehåller en mängd intressanta och välskrivna karaktärer, ändå ut till den minsta biroll. Bröderna lyckas även balansera på en skör tråd mellan komik och tragik, utan av någon del får övertaget.

#1

Inglourious Basterds
Kommentar: En stjärnfylld rollista till trots så är "Basterds" stora stjärna helt klart dess manus. Tarantino lyckas ännu en gång bevisa för mig att han är en fantastisk manusförfattare och att genom dialog lyckas hålla mig på helspänn genom hela filmen. Är förövrigt det manuset bland de nominerade som verkligen sticker ut i mängden och som kan hålla en lång tid framöver.


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se