The Hurt Locker - 2010-02-15 20:04:03 Ner Upp

The Hurt Locker
Under snart ett år nu har jag hållit ett vakande öga på The Hurt Locker. Intresset för filmen har sakta men säkert växt sedan jag först hördes talas om titeln på någon filmfestival under början av 2009, för att sedan återkomma i ett antal topplistor över 2009-års bästa filmer. Det som dock fick bägaren att rinna över och som gjorde att jag till slut tog mig an filmen, var de nio nomineringar som filmen fick inför årets Oscarsgala.

Filmen utspelar sig i Irak och kretsar kring en bomdesarmeringsgrupp, där de i det karga landskapet dagligen utsätts för en katt- och råtta-lek med döden som insats. En "lek" där alla invånare är potentiella fiender och alla objekt kan tänkas vara en dödlig bomb. Just det här inslaget är filmens stora styrka och förvaltas väl under de två timmar som filmen sträcker sig.



Regissören Kathryn Bigelow lyckas skickligt berätta en väl genomarbetad och tät historia som lyfter fram det bästa ur Mark Boals manus. Just scenerna "ute på fältet" är välregisserade, spänningen är påtaglig och det är här filmens styrka ligger. Man sätter sig in i soldaternas situation och får samma nervösa sammanbrott som dem. Är mannen på balkongen en nyfiken åskådare eller en fiende på väg att utföra ett bombattentat?

Krydda detta med ett gäng starka prestationer från både okända och kända skådespelare, en effektiv klippning plus några snygga slowmotion-scener och du har dig en riktigt effektiv krigsfilm. En krigsfilm som berättar en historia utan att för den skull moralisera över situationen i dagens Irak eller krig överlag. Detta handlar om riktiga soldater på plats och deras sätt att överleva en extrem vardag.



Tyvärr så når inte filmen ända fram. Anledningen har mycket att göra med att scenerna på fältet lovar mer än vad de resterande inslagen kan hålla. Så fort huvudkaraktärerna fastnar i baslägret eller är ute på andra äventyr, så svalnar intresset för filmen sakta men säkert. Istället för att hålla en jämn nivå filmen igenom, så ger och tar man lite väl mycket för att jag ska känna mig helt nöjd. Detta tillsammans med några Rambo-influenser, som skadade trovärdigheten under några sekvenser, gjorde att den inte riktigt nådde ända fram hos mig.

The Hurt Locker är på alla sätt och vis en spektakulär, effektiv och modern krigsfilm. Tyvärr så är jag rädd att filmen inte kommer att växa vid en omtitt, utan snarare så presenteras filmens fulla potential direkt på ett bräde. Detta till trots så kan den allt vara värd några guldgubbar.



Kommentarer Ner Upp
BlueRoseCase - 2010-02-20 10:48:53

Denna film har jag också hört mycket blandat om. Den hör ju till en genre, dvs krig, som jag är alltför dåligt bevandrad i så jag kanske får ta itu med den framöver. Originalet The Wicker Man rekommenderar jag verkligen!


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se