Scarface - 2010-09-26 15:17:55 Ner Upp

Scarface
Filmtiteln Scarface får nog de flesta att tänka på Brian De Palmas film från 80-talet med Al Pacino i huvudrollen som Tony Montana. Men faktum är, som många säkert också vet om, att den filmen är en uppdaterad nyinspelning på Howard Hawks Scarface från 1932. I Hawks version är alkoholförbudet under 20-talets Amerika i fokus, det hela utspelar sig i Chicago och Paul Muni axlar rollen som "Scarface", här vid namn Tony Camonte. Annars är det förvånansvärt mycket som är sig likt mellan de olika filmerna.

Att låta filmen utspela sig, och samtidigt spelas in, under förbudstiden är ett genidrag från Hawks sida som på ett tragiskt sätt visar hur för mycket förbud i ett samhälle kan skapa jobbiga sidoeffekter och ge plats åt destruktiva krafter med förödande konsekvenser. Detta ger filmen tyngd mitt ibland alla eldstrider och gör filmen till ett samhälls- och tidsdokument, snarare än en vanlig gangsterrulle.



Detta till trots är filmen ändå främst en underhållande och klassisk gangsterfilm ur den äldre skolan och ur en svunnen tid. Karaktärerna är hårdnackade, klär sig i snygga kostymer, har en fedora på huvudet och givetvis finns alltid ett klassiskt Thompson-gevär nära till hands till nästa eldstrid. De riktigt klassiska maffia- och gangsterfilmselementen finns här och utnyttjas till fullo. Nu för tiden blir det hela som en romantiserad bild över hela gangsterkulturen, ironiskt nog med tanke på att man var mitt uppe i detta när filmen spelades in. Fast med vetskapen och medvetenheten om vad förbudstiden förde med sig fungerar det ändå i slutändan och Hawks budskap kommer fram även idag. Något som även ständigt finns närvarande och används väl i filmen är klassiska "film noir"-inslag där framförallt användningen av skuggor sticker ut.

Med över 80 år på nacken märks det oundvikligen att det har skett en utveckling av filmskapandet sedan Scarface hade sin premiär, men filmen fungerar förvånansvärt bra även i dagens ljus och känns ovanligt våldsam för sin ålder. I efterhand har jag läst på om att anledningen till att filmen kunde vara så pass våldsam var för att den gjordes innan en mer konservativ produktionskod trädde i kraft 1934. Detta är till Scarfaces stora fördel idag och gör att den känns modern för sin ålder.



Scarface har tyvärr hamnat lite i skymundan av sin uppdaterade nyinspelning, men Hawks original från 30-talet förtjänar att stå på egna ben och återupplevas av dagens filmintresserade. I alla fall för att få se en riktig klassisk gangsterfilm, uppleva en charmerande Paul Muni i huvudrollen som Tony och notera hur mycket av ursprungshistorien som faktiskt finns kvar i De Palmas version. Den viktigaste lärdomen att dra av Scarface är ännu en gång att se vad girighet, hänsynslöshet och egoism kan åstadkomma under den ironiskt klingande devisen "Världen är din" (The world is yours).


Notis: Såg filmen via Voddler och testade då tjänsten ännu en gång efter ett längre uppehåll. Det gläjde mig att man har omarbetat sidan och gjort den tydligare, och gjort programmet och filmuppspelningen stabilare. Märke även att man hade lagt till många gamla klassiker i deras katalog (däribland Scarface) som var gratis.

Hade dessutom till en början inga problem med uppspelingen av filmen och det fungerade smärtfritt. Men när det var fem minuter kvar av Scarface avslutades filmen hastigt och programmet sade att jag hade sett klart filmen, vilket jag alltså inte hade gjort. Jag fick då starta om filmen och spola fram till där jag slutade.

Det ska sägas dock att det fungerade bra att spola i filmen, men sådana här barnsjukdomar måste bort och stabiliteten måste öka för att Voddler ska vara ett lämpligt och lagligt alternativ på marknaden. Men jämfört med förra gången jag testade programmet går det åt rätt håll i alla fall, så jobba vidare på den inslagna vägen Voddler.

 


Kommentarer Ner Upp
Fiffi - 2010-09-26 16:59:38

Tänk vad intressant det vore med en riktig Voddler-recension. Tror du dom skulle nappa?

RJ - 2010-09-27 09:59:30

Riktigt bra recension. Känner till den här filmen men har inte sett den själv, bara De Palma-versionen. :P

Nit89ram - 2010-09-27 12:58:24

RJ: Tack så mycket:)



Jo, kan förstå att de flesta har hört talas om De Palmas version, men om man gillar den bör man även tycka om den här till en viss gräns i alla fall.

Det är roligt att se just hur mycket som är sig likt från de olika filmerna, trots att miljön och den olagliga substansen är olika.

RJ - 2010-09-27 17:04:30

Likheten låter väldigt intressant. Det brukar vara kul att jämföra original- och nyinspelningar. :)

D R-L - 2010-09-27 21:22:56

Riktigt bra gangsterfilm! Och samtidigt komplett olikt från Di Palmas. "Scarface" i den här filmen är en något tafatt och korkad skurk. Faktiskt ett av de mest intressanta personporträtt jag sett i gangsterfilm.

Pladd - 2010-09-28 13:05:39

Jag har faktiskt den här på dvd. Köptes för 9 kr från CDon för något år sen. Har inte ens tagit av plasten än. Borde kanske göra det nån gång. :)

Sofia - 2010-09-28 15:59:28

Bra recension och intressant att Voddler kanske börjat skärpa till sig också. Den här står och väntar i DVD-hyllan, kanske dags att göra slag i saken...

Nit89ram - 2010-09-28 19:22:17

Pladd: Det tycker jag verkligen:)



Sofia: Jo, Voddler har stigit lite i min aktning på sistone. Härligt att de har börjat lägga in klassiker i sin katalog som man bör ha sett, men som man inte har gjort än.



Tycker helt klart att du ska ta och se filmen snart:)

RJ - 2010-10-18 15:11:43

Fungerar Voddler ungefär på samma sätt som Headweb? Jag blev nyss medlem på Headweb och tänkte bli det på Voddler också.

RJ - 2010-10-19 00:41:24

Du behöver inte svara på det, hehe, jag har installerat Voddler-programmet men jag tyckte det var så konstigt så jag ska strunta i det. :P

Nit89ram - 2010-10-19 07:40:58

RJ: Hehe, ok. Annars kan jag försöka vägleda dig, för Voddler är inte så komplicerat. Man installerar programvaran och startar sedan filmerna via deras hemsida.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se