Inför Oscarsgalan 2011: Bästa film - 2011-02-26 18:01:39 Ner Upp
Dags för min sista kategori inför årets gala och då passar det ju bra att avsluta med galans eget flaggskepp, "Bästa film". När det gäller mina favoritfilmer från tidigare år har det historiskt sätt varit väldigt blandat om de har vunnit detta pris eller ej. Ibland har mina favoriter fått pris, ibland inte och oftast har de inte ens blivit nominerade. Trots detta har priset en viss tyngd och för andra året i rad inkluderar kategorin numera tio filmer.

De nominerade är:



Min rangordning
:

#10

Winter's Bone
Kommentar: Så dyster och mörk att det räcker till och blir över. Jennifer Lawrence imponerar i huvudrollen, men annars blev jag inte så berörd av historien som jag hade hoppats på eller som det finns potential till. Lär förmodligen ha glömts bort till nästa års gala.

#9
- Recension
The King's Speech
Kommentar: Årets Oscarsfilm med stort O och en av favoriterna till årets priser. Förutom en riktigt bra Colin Firth och intressant anknytning till stamningens problem fanns här inte mycket övrigt som imponerade på mig. Historien kring andra världskriget tar aldrig fart och man lär inte riktigt känna karaktärerna på djupet.

#8
- Recension
The Fighter
Kommentar: En klassisk underdoghistoria i ett sportsligt sammanhang där fokus främst läggs på de sociala relationerna. Manuset är inget speciellt, utan det som inger liv i historien är skådespelarna. Christian Bale är fantastisk i en av de manliga birollerna, Melissa Leo/Amy Adams imponerar på den kvinnliga sidan och även Mark Wahlberg agerar bra i huvudrollen.

#7

The Kids Are All Right
Kommentar: En förvånandsvärt lättsam film för Oscarssammanhang, men dramakomedier med fokus på drama har i och för sig varit med tidigare. Den här filmen tar upp en mängd olika problem kring mänskliga relationer, lyckas bolla dem i luften mellan varandra och utan att ta bort det komiska. Men här finns för lite att ta av så att säga för att den ska nå högre höjder.

#6
- Recension
True Grit
Kommentar: En ovanligt ordinär och "rak-på-sak" film för att vara från bröderna Coen, vilket gjorde mig en smula besviken då jag har uppskattat många av deras tidigare alster. Filmen är fortfarande sevärd, kompetent gjord och även om Coens inte presterar på topp kan de fortfarande göra bra filmer.

#5
- Recension
Black Swan
Kommentar: Sett till förväntningar kanske den största missräkningen för mig inför årets gala, men Darren Aronofsky lyckas fortfarande i stunder även här "omsluta" mig och Nathalie Portman briljerar i huvudrollen.

#4
- Recension
Inception
Kommentar: Den första ljuspunkten på den annars i mångt och mycket miserabla biosommaren 2010. Christopher Nolan bevisar här att så kallade blockbusters inte behöver vara hjärndöda actionspektakel för att kunna locka till sig folk. Idéen var alternativa drömvärdlar är inget unikt för den här filmen, men Nolan lyckas väl att blanda detta med spekakulära actionsekvenser och små kluringar för att göra det hela ännu mer intressant.

#3
- Recension
The Social Network
Kommentar: Filmen som på förhand hade alla fördomar emot sig hos mig lyckades snabbt omvandla mig och  trots den omdiskuterade sanningshalten i filmen så är den fortfarande både sevärd och underhållande. Dettta främst tack vare Sorkins välskrivna dialog som inte känns direkt hämtad ur verkligheten, men leverarar i sådan takt att käre gamle Cary Grant hade blivit avundsjuk.

#2
- Recension
127 Hours
Kommentar: En film som med små medel lyckas skapa en större helhet än vad delkomponenterna skvallrar om. Filmen lyckas med snabb klippning, bra regi, bra skådespel och ett bra grundmanus snabbt sätta in mig i historien och 90 minuter senare är känslo-berg- och dalbanan slut på duken, men inte hos mig själv.

#1
- Recension
Toy Story 3
Kommentar: Tänka sig att en animerad film skulle bli min favoritfilm från 2010. Det trodde jag sannerligen inte, men Pixar har återigen bevisat för mig att animerade filmer inte enbart är till för barn och de har sedan den första Toy Story-filmen ständigt förfinat sitt hantverk. Med en lagom mix av nutid och nostalgi är Toy Story 3 min favorit bland årets nominerade och även överlag från 2010.

Kommentarer Ner Upp
filmitch - 2011-02-26 19:34:16

Fint in lägg, personligen så tycker jag att tio filmer är alldeles för mycket fem räcker. Har inte sett alla på listan men årests bästa enl. mig är inception & Kings speech.

Fiffi - 2011-02-26 21:37:28

Både du och jag vet att vi tycker väääääldigt olika om det här. Du har motiverat dina val väldigt bra tycker jag och jag vet inte om jag skulle kunna övertyga dig om att tycka annorlunda såhär bakom mitt tangentbord men vi kanske kunde bryta arm om det faktum att din 2:a borde åka ner på listan och bli om inte 10:a så väl en seg 9:a ;)

Martin - 2011-02-27 10:12:57

filmitch: Fem filmer räcker helt klart och jag ser hellre att några "givna" filmer försvinner än att man som nu stoppar in några "utöver de givna". Just för att höja nomineringens status igen.



Fiffi: Hehe, låter bra. Då kanske du vill att jag ska bryta arm med Aron Ralston högerarm då? ;)

Fiffi - 2011-02-27 11:57:03

Om du ska ha en chans så får du nog använda någon av dina friska eller Arons vänstra ;)

Joel Burman - 2011-02-28 21:55:06

Helt rätt film på första plats! Helt enig där...


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se