Filmtrailers - 2011-07-31 18:11:07 Ner Upp

Filmtrailers är ett ständigt återkommande inslag i filmvärlden som alltid verkar finnas till hands. Om man ser dessa trailers antingen på filmduken innan en biofilm, i TV-reklamen eller via internet ska de göra en intresserad av att se filmen i fråga. I all kommers som medföljer dessa inslag glömmer man lätt bort allt jobb som läggs ner till dessa korta, men ack så viktiga filmsnuttar.

För även om filmtrailers i grunden är reklam för olika filmer finns där ändå ett konsnärligt värde som inte ska underskattas. En riktigt bra filmtrailer ska lyckas locka och intressera dess publik till att se något; genom att skapa en bild över vad det är för typ av film i fråga. Bra filmtrailers ska lyckas med små och intensiva klipp spela upp en egen historia på i många fall max två minuter. Detta utan att avslöja allt för mycket av vad som filmen innehåller eller skapa en felaktig bild utav filmen så att publiken sedan känner sig lurad när de väl ser filmen.

När man verkligen tänker på hur allt ska läggas upp och presenteras i en trailer stiger snabbt aktningen för aktörerna som ligger bakom dessa. Aktörer som jag tidigare aldrig hade hört någonting från. Det vill säga innan killarna från SchmoesKnow bjöd in trailers-producenten Craig Platt till deras senaste podcastavsnitt för att snacka kring skapandet av den perfekta trailern.

Intressant var ordet och avsnittet gav mig många nya infallsvinklar på ett område jag sedan tidigare kände igen, men som jag tog så pass mycket för givet att jag inte hade tänkt en tanke på kring hur arbetet egentligen gick till. Rekommenderas till alla som likt mig är nyfiken på att lära sig något nytt kring film, detta medium som vi har lärt oss att gilla genom åren.

För att lyssna på avsnittet i fråga följ länken.



Ämnet i fråga får mig osökt att tänka på The Onions klipp kring trailers. Ett klipp som på ett humoristiskt sätt visar hur vi emellanåt kanske lägger lite väl mycket tid och tanke kring dessa trailers (även om det inte ska föringa arbetet som läggs bakom dem).





Om jag själv har någon personlig favorittrailer? Inte någon absolut favorit som jag kommer på just nu, men överlag gillar jag nog teaser-varianterna bättre än de "riktiga". Jag vill bli inspirerad av att se en film via en trailer, inte veta exakt vad som komma skall.

En teaser som spontant dyker upp i mitt huvud är den för den fjärde filmen i Jaws-serien. Väl avvägd mellan mystik och det konkreta blir jag i alla fall blir inspirerad till att se filmen i fråga.



Den är också ett strålande exempel på det farliga med en riktigt bra trailer. Det vill säga att man kan få för sig att en film är bättre än vad sedan visar sig vara i sin fulla längd (Recension). Men det är en avvägning som jag gärna är beredd att ta för att kunna lyfta upp trailermakarna till en högre aktning i filmvärlden. Det tycker jag allt att dem förtjänar.


Kommentarer Ner Upp
Joel Burman - 2011-07-31 22:34:48

Mycket intressant inlägg. Trailers är riktigt marigt. Efter att ha jobbat ett år hos en säljagent för film har jag verkligen förstått vikten av en bra trailer när man säljer filmer som inte har hollywood stjärnor i roll listan.



Jag ska kolla in podcasten! Tack för tipset!

BlueRoseCase - 2011-08-02 08:05:31

Håller med föregående talare. Det finns tyvärr alltför många trailers som är alldeles för matiga och som ger bort många poänger med filmen på ett sådant sätt att det känns som om man redan har sett den.

Jojjenito - 2011-08-11 22:46:57

Hejsan!



Jag tänkte bara påminna om att jag har bytt bloggplattform och numera hittas på:



http://jojjenito.wordpress.com



PS. Trailer är för det mesta ett gissel. Korta 15 s teasers kan vara bra.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se