Logorama - 2011-06-27 22:07:28 Ner Upp
Bara för att sommarsäsongen är igång och filmverksamheten inte ligger på topp hos mig betyder inte det att jag helt har slutat med att titta på film. Framförallt inte mina favoriter, kortfilmerna. Såg om en favorit-kortis ikväll och tänkte dela med mig av den till dem som inte har sett den tidigare.

Filmen i fråga heter Logorama, en fransk kortfilm från 2009 som kretsar kring varumärke av alla de slag och som vann Oscar för bästa animerade kortfilm det året. Tanken bakom filmen är förmodligen att man ska reflektera över hur pass ofta vi stöder på varumärke och reklam i vår omgivning, under en helt vanlig dag, och hur vi har blivit så pass avtrubbade att vi knappt märker av det längre. Och frågan är då om det gör att vi blir mindre påverkade av reklamen eller snarare tvärtom, att vårt undermedvetna registrerar det vi själva egentligen inte tänker på. Oavsett kan man strunta i den tanken och helt luta sig tillbaka och njuta av en i mina ögon riktigt underhållande kortfilm.

Och ifall ni undrar så är det ingen fara. Producenten bekträftade under tacktalet till Oscarsutdelningen att "inga varumärken skadades under inspelningen av denna film". Så nu kan ni sova lugnt igen i natt ;)


Logorama

Bonusinformation: Regissören David Fincher gör rösten till "Pringles Original".

 


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se