The Stranger Song (McCabe & Mrs. Miller) - 2011-06-20 21:18:17 Ner Upp
Efter att ha listat mina favoriter bland öppningsscener för en tid sedan har jag inte riktigt kunna släppa denna ack så viktiga detalj i en film. Något som bland annat märkes några månader senare när jag hade sett The Italian Job. Nu är det dags igen och denna gång gäller det en klassisk western, McCabe & Mrs. Miller. Under den fem minuter långa inledningsscenen, ackompanjerad av Leonard Cohen, ansätts tonen omgående till filmen. Ensam sökare letar upp en avlägsen stad i ett kallt landskap. Man kan inte lita på någon annan än sig själv och inget är heligt som inte kan spelas bort för pengar.

Att filmen tyvärr sedan inte lyckades infria de högt ställda förväntingar som denna inledningssekvens skapade hos mig kanske vi ska tala tyst om i sammanhanget. Detta visar om inget annat hur pass viktiga dessa öppningscener kan vara för en film. Hade det inte varit för denna scen och Cohens musik till den hade jag nog inte ens tänkt på filmen idag. Så hellre en riktigt bra öppningscen och en lite sämre film i övrigt, än en helt ok film rakt igenom utan några toppar. För det är de allra högsta topparna som man i slutändan minns från en film. Och när ställen som YouTube finns tillgängligt kan man få återse dem om och om igen.




Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2011-06-22 18:12:34

Hm, hade aldrig hört talas om den här filmen, men musiken satte ju verkligen en särskild prägel ffallt för en Western. Kan nog också hålla med dig under förutsättning att resten av filmen inte är alltför sunkig: hellre en eller ett par toppar än bara utsmetat "Jaha".

Pladd - 2011-06-29 00:03:39

Jag ser nog hellre en helt ok film, eftersom topparna kan återses på YouTube och genom att sådana som du lyfter fram dem. Håller verkligen med om att Cohen sätter tonen. Hade jag zappat förbi den öppningsscenen på tv så hade jag stannat kvar. Noterade att det stod "songs by". Förekommer det fler låtar av min favoritkanadick? Det kan ju faktiskt vara anledning nog att se den.

Martin - 2011-07-03 09:16:13

Pladd: Fast jag vill nog ändå minnas något starkt efter en film, annars anser jag att en helt ok film riskerar att glömmas bort i filmbruset.



Mm, där fanns tre låtar som de körde. Förutom "Stranger Song" var det även "Sister of Mercy" och "Winter Lady". Intressant att ingen av låtarna är specialgjorda för filmen, men ända var det precis som om så var fallet.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se