The Cabin in the Woods - 2012-08-20 12:40:00 Ner Upp

Postad bild

The Cabin in the Woods

Renodlade skräckfilmer har aldrig tilltalat mig i någon större utsträckning genom åren och med fokus oftast mer på blodsdropparna i sig snarare än personerna bakom dem brukar skräcken (eller snarare intensiteten) i dessa filmer utebli. Att skräckfilmer ofta också förknippas med låg budget och hög avkastning gör att de flesta av dessa filmer bara behöver följa en utstakad mall till närmast ändlösa uppföljare för att känna sig nöjda. En mall som hos mig snabbt blir tröttsam och uttjatad. Vissa filmer kan dock överraska utifrån detta och vilja göra något mer.

 

The Cabin in the Woods gör precis detta och tar sig an de klassiska skräckfilmselementen och har roligt med dem. Filmen handlar om fem ungdomar som tar sin husbil ut till en stuga mitt i skogen på en minisemester och titeln berättar egentligen allt man behöver veta om filmen på förhand. Desto mindre man vet om resten, desto större är överraskningen och därför också underhållningen.

 

Postad bild

 

Underhållande är ett beskrivande ord för filmen, men manusförfattarna (Drew Goddard och Joss Whedon) har fortfarande tillräckligt med respekt och genuin kärlek till filmgenren att man vågar bryta ner den till sina minsta beståndsdelar och visa upp det bättre med det sämre från den. Det blir en mix av känslor där varken det uppjagande i skräcken får ta över helt från det komiska och vice versa. Hela ensemblen både i och runt omkring stugan gör bra ifrån sig och trots avsaknaden av några djupare djupdykningar i deras karaktärer ger skådespelarna mig tillräckligt med material för att jag ska kunna relatera till dem.

 

Så trots att filmen inte på långa vägar är något omskakande nytt i genren och att filmen hela tiden ligger farligt nära gränsen till "för-smart-för-sitt-eget-bästa"-territorium, blir det ändå riktigt underhållande till slut. På grund av den tydliga mixen, och i viss mån kompromissen, mellan komik/skräck blir filmen inte något extraordinärt som jag kommer att bära med mig och grubbla på särskilt länge efter att ha sett den. Men jag tar hellre en skräckfilm likt The Cabin in the Woods alla dar i veckan än film nummer X i filmserien om valfri maskerad mördare med barndomskomplex.

 

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se