Inför Oscarsgalan 2012: Bästa manus baserat på förlaga - 2012-02-22 19:33:49 Ner Upp
Att basera sitt filmmanus på en annan förlaga är ett trixigt jobb. Å ena sidan ska man bibehålla det som gjorde ursprungskällan så bra - vare sig det var en populär bok, pjäs eller annat - men samtidigt ska filmen lyckas stå på egna ben och skapa något eget.

Precis som vid föregående manukategori gäller även här devisen "ett bra manus uppmuntrar till bra saker".

De nominerade är
:


Min rangordning:
#5

The Ides of March (Baserad på pjäsen "Farragut North")
Kommentar:
En film som kan, och förmodligen också vill, betecknas med etiketten "smart" (med dess för- och nackdelar). Fördelarna kännetecknas av att filmen ger en intressant inblick i hur uttrycket "makt korrumperar" kan uttrycka sig i politikens mörkare delar och allt utan att ge några enkla svar. Nackdelen, och problemet med filmen, är dock att i sin iver att vara neutral blir den opersonlig till en sådan grad att jag i skrivande stund knappt kommer ihåg vad filmen handlade om.

#4

Tinker Tailor Soldier Spy (Baserad på en roman med samma namn)
Kommentar: En välskriven och spännande film som lyckas hålla reda på alla sidohistorier och karaktärer utan att (enligt mig i alla fall) bli för rörig. Problemet jag hade med Alfredssons filmatisering var främst att jag redan hade sett BBCs miniserie från 1979. Så oavsett hur välskriven och välspelad filmen blir skapar miniserie ett helt annat djup och nyans i le Carrés originalberättelse.

#3

Hugo (Baserad på boken "The Invention of Hugo Cabret")
Kommentar: En film som härligt nostalgiskt bejakar mediumets ursprung och hur det har formats till det vi anser film är och kan vara idag. Intressant också att få en liten inblick i magikerns och filmskaparen Georges Méliès liv. Den kunde dock ha kortats ner en aning och så fort man inte fokuserade på Méliès sjönk mitt intresse för filmen avsevärt.

#2
- Recension
The Descendants (Baserad på en roman med samma namn)
Kommentar: Ett nertonat och välavvägt drama vars manus sätter upp spelreglerna för filmens skådespelare att agera utefter. Manuset gör sitt jobb och leder berättelsen så sakteliga framåt, men i övrigt finns här inget extraordinärt att hämta i manusväg.

#1

Moneyball (Baserad på boken "Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game")
Kommentar: En film om en sport jag inte alls är intresserad av och inte nog med det handlar filmen knappt om sporten i sig, utan om statistiken bakom den. Men tack vare Steven Zaillians och Aaron Sorkins välskrivna manus blir jag inte bara intresserad av berättelsen, utan även känslomässigt investerad i dess karaktärer. Se där vad viktigt ett välskrivet manus kan vara och är för en film.


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se