Inför Oscarsgalan 2012: Tippning - 2012-02-26 11:13:57 Ner Upp

Slutligen dags för tippning och då är det dags att lägga mina egna åsikter åt sidan. Hur kan juryn tänkas argumentera kring sina val av vinnare och vilka kan anses vara de mest lämpliga vinnarna enligt dem? Nedan följer en lista med vilka jag tror utses som vinnare vid årets Oscarsgala.

Jag kan förstå att det inte är särskilt roligt eller speciellt givande att läsa en lång lista, helt utan egna kommentarer kring hur jag tänkte vid varje val. Se istället den här listan som ett bevis på att jag inte kommer att ändra min tippning under galans gång och som en förstudie till hur min tippning egentligen gick som jag kommer till att göra efter galan.

Bästa manliga huvudroll
* Jean Dujardin i The Artist

Bästa manliga biroll
* Christopher Plummer i Beginners

Bästa kvinnliga huvudroll
* Viola Davis i The Help

Bästa kvinnliga biroll
* Octavia Spencer in The Help

Bästa animerade långfilm
* Rango, Gore Verbinski

Bästa art direction (scenografi)
* Hugo, Dante Ferretti & Francesca Lo Schiavo

Bästa foto
* The Tree of Life, Emmanuel Lubezki

Bästa kostym
* W.E., Arianne Phillips

Bästa regi
* The Artist, Michel Hazanavicius

Bästa dokumentära långfilm
* Paradise Lost 3: Purgatory, Joe Berlinger & Bruce Sinofsky

Bästa dokumentära kortfilm
* The Tsunami and the Cherry Blossom, Lucy Walker & Kira Carstensen

Bästa filmklipp
* The Descendants, Kevin Tent

Bästa utländska film
* A Separation ("Jodaeiye Nader az Simin"), Iran

Bästa makeup
* Albert Nobbs, Martial Corneville, Lynn Johnston & Matthew W. Mungle

Bästa musik (Original score)
* The Artist, Ludovic Bource

Bästa musik (Original song)
* Man or Muppet from The Muppets
Text & Musik: Bret McKenzie

Bästa film
* The Help, Brunson Green, Chris Columbus & Michael Barnathan

Bästa animerade kortfilm
* The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, William Joyce & Brandon Oldenburg

Bästa kortfilm
* Tuba Atlantic, Hallvar Witzø

Bästa ljudklippning
* Hugo, Philip Stockton & Eugene Gearty

Bästa ljudmix
* Hugo, Tom Fleischman & John Midgley

Bästa specialeffekter
* Hugo, Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossmann & Alex Henning

Bästa manus baserat på förlaga
* The Descendants, Alexander Payne, Nat Faxon & Jim Rash

Bästa originalmanus
* Midnight in Paris, Woody Allen


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se