Little White Lies - 2012-02-03 16:02:28 Ner Upp

Är man intresserad av film blir det per automatik också att man uppskattar att läsa om det, oavsett om det är filmnyheter, recensioner eller artiklar. Och eftersom du läser detta via internet är chansen stor att du, precis som jag, inhämtar den mesta av denna information via just nätet. Vilket är helt naturligt eftersom internet ger fördelarna med att ha en snabb uppdateringsfrekvens (händer det just nu kan man både skriva om det och publicera det direkt).

Personligen, är väl lite gammaldags av mig, finns det dock ingen läsupplevelse som är större än när man håller en fysisk sak i sina händer och får bläddra igenom dess sidor. Problemet med detta är att det tar både tid och pengar att trycka böcker och tidningar, vilket leder till att man inte bör fokusera dessa på de allra senaste filmnyheterna. Böcker är till exempel ett perfekt format för en längre biografi om en känd filmpersonlighet eller en specifik film. Något som kräver en större investering av tid från sin läsare. I tidningsväg har jag dock inte riktigt hittat några intressanta filmvarianter.

 

Har testat både den brittiska tidskriften Empire och den svenska varianten Cinema, utan att bli riktigt nöjd. Båda två, framförallt den förstnämnda, är välskrivna och har relevant information, men jag upplevde att ingen av dem frångick särskilt mycket från det man kan få gratis tillgång till via internet. Sedan hittade jag för några år sedan en tredje filmtidning (magasin snarare) på en Pressbyrå-butik, med Jack Nicholsons variant av Jokern på framsidan, som verkade intressant.

 

Tyvärr tröttnade jag på tidningen i fråga (kommer tyvärr inte ihåg namnet) så pass snabbt att jag inte orkade mig igenom ens ett nummer utav den. Nog att det är intressant att läsa om Islands filmindustri (har ingen större kunskap om den), men att viga ett helt nummer om den är inget som tilltalar mig. Jag vill personligen, med en filmtidning, ha en trevlig blandning mellan ny kunskap och något igenkänningsbart som jag snabbt kan relatera till. Lyckligtvis har jag till slut hittat detta efter mycket letande.

Tidningen som har lyckats med detta heter Little White Lies och är ett brittiskt, oberoende filmmagasin som utkommer sex gånger per år. Filmmagasinet är i varje nummer uppdelat efter ett specifikt mönster där en särskilt utvald temafilm, den som syns på framsidan, får sätta tonen för den första halvan utav magasinet. Till exempel i det senaste numret är Shame den utvalda temafilmen, vilket medför att första halvan av det fylls upp av den obligatoriska recensionen och intervjuerna med personerna bakom filmen. Men inte nog med detta finns här även essäer som tar upp hur sexberoende och andra tabubelagda ämnen har porträtteras i filmer genom åren, ifall film i sig kan vara ett sätt att bearbeta svåra trauman och hur sex har/kan skildrats på olika sätt på den vita duken.

 

Andra halvan av magasinet består sedan av recensioner och intervjuer kring de senaste filmerna som visas på bio (ur ett brittiskt perspektiv). På det hela taget är det väl avvägd mellan det jag sedan tidigare eftersträvade hos en bra filmtidning/magasin och även gjort på ett tillräckligt tidlöst sätt för att det inte ska bli inaktuell så fort tryckpressarna har slocknat. Dessutom är det hela paketerat så väl, och visuellt slående, att man snabbt förstår vikten av att riktigt bra design och layout inte bara är något trevligt för ögat, utan något som starkt hjälper till att frambringa textens innehåll.

Denna lilla rekommendation blev lite längre än vad jag först tänkt mig, men oavsett är det främsta jag vill få fram här är att köp gärna ett eget nummer av Little White Lies och se ifall det är någonting för er. Tidningen finns, som det brukar heta, i välsorterade Pressbyrå-butiker. Man kan även köpa och prenumerera direkt på magasinets hemsida och det är inga problem (talar från egen erfarenhet) med frakten och leveransen till Sverige. Hoppas det ska smaka!

 


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2012-02-04 07:12:52

Intressant, tack för tipset! Nu är det ju som du säger tiden det hänger på men jag har verkligen saknat en bra filmtidning. Gillade Allt om Film innan den blev Cinema, det var en bra blandning för mig.

Martin - 2012-02-04 09:55:46

Sofia: Ja, jag har även hört från att "Allt om Film" var en bra tidning, men sedan att det blev lite sämre mer ändringen till "Cinema". Kände du likadant, eller du köpte helt enkelt inte tidningen efter ändringen och testade? Vi får gemensamt försöka bekämpa tidstjuven ;)

Sofia - 2012-02-05 10:35:55

Jag satt fast i en prenumeration som jag dock noga såg till att inte förlänga. Första Cinema hoppades jag skulle ha varit ett olycksfall i arbetet, but no such luck.

Plox - 2012-02-05 16:34:51

Tackar för tipset! Jag är ju faktiskt på jakt efter en ersättare till den nyligen nedlagda Cinema (sista numret ute för någon månad sen nu). En tidning som jag varit trogen nu sedan starten och började läsa redan när den gick under andra namn där för massa år sedan nu.

Robert - 2012-02-06 00:31:04

Tack för tipset. Du kan också kolla in FLM, en svensk filmkulturtidskrift som utkommer fyra gånger per år.



http://www.flm.nu/

Martin - 2012-02-06 21:54:16

Plox: Märkte du också av en kvalitetssänkning när "Allt om film" blev "Cinema" ?



Robert: Tusen tack för tipset! Ska genast spana in.

Plox - 2012-02-07 04:06:58

Plox - 2012-02-07 04:11:23

Njä skulle jag nog inte påstå. Jag hängde förvisso med redan innan när tidningen gick under namnet Stardust och den var ruskigt tunn. När sen Stardust gick ihop med tidskriften Ingmar och Allt om Film såg dagens ljus blev det en rejäl kvalitetshöjning. Men nu senast med Cinema tyckte jag de hittade en ganska bra balans på innehållet, så ja lite sorgligt att det inte gick runt.



Men ja man har ju i alla fall FLM kvar, som Robert skrev om ovan. Får vara glad för det lilla.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se