Reklam - som en brygga mellan skaparen och användaren - 2012-02-01 14:15:40 Ner Upp

Efter att ha sett och skrivit kring dokumentären The Greatest Movie Ever Sold har jag inte riktigt kunnat släppa tanken på reklam och vilken påverkan den kan tänkas ha. Men också hur reklam kan bidra med pengar när konsumenten inte vill betala för innehållet. TV4 visar just nu (under jul- och nyårshelgen i alla fall) en reklamfilm om sin egen reklam (meta) och som utifrån ett korvexempel visar vad reklamen bidrar med. Tanken är enkel: "Betala för dig eller låt några reklamklipp göra det för dig". Frågan är dock hur stor den totala "reklampåsen" med pengar är och hur mycket man kan ta från den innan pengarna börjar sina.

Många företag idag livnär sig främst på att visa reklam eller att skapa underlag för reklam (Facebook och Google). Faran är dock om man inte är någon av de allra största aktörerna att förlita sig för mycket på reklamens inverkan och försöka inse att kundunderlaget kanske inte alltid räcker till för att enbart använda reklam som inkomst. Man måste få folk att börja betala för sig för att företagen ska kunna överleva på längre sikt och då fungerar reklamen som en bra "inkörsport". Spotify är ett bra exempel på detta. Genom att erbjuda en gratisversion under en begränsad tidsperiod (med begränsad speltid och reklamavbrott) kan de locka till sig nya kunder att pröva deras programvara. Om kunderna sedan gillade att använda Spotify har de ett val att fortsätta betala för sig, genom Spotifys olika betalningsalternativ, för att slippa reklamen eller begränsningarna. Filmtjänsten Voddler har något liknande, men inte lika väl utvecklat på grund av rättighetsproblem, att erbjuda.

Men för att både användaren och de annonserade företagen ska bli nöjda med detta måste reklamen kännas relevant, nå ut till rätt personer och göra de eventuella kunderna uppmärksam på företaget, utan att det ska störa själva användarupplevelsen för mycket. Med Spotifys reklamavbrott efter var femte låt (eller något liknande) och Voddlers reklam innan filmens början har de båda två ett system som både uppmärksammar och samtidigt inte stör kunderna för mycket.

Lek med tanken på att jag själv skulle ha reklam med i mina texter. Var skulle jag placera reklamen då? För att skriva och använda bloggportalen "blogg.se" gratis accepterar man att viss reklam ska visas mellan sina inlägg. Om jag skulle placera den externa reklamen mitt i mina texter, skulle det fungera då? Förstår man då som läsare vilken reklam som är vilken, stör det inte läsupplevelsen för mycket och blir de som annonserar nöjda?



Det finns casino guider på ett gäng olika språk, och även finska är ett av de som erbjuds. En av dom är suomi casino som fungerar som de flesta casino guider och erbjuder några av de bästa bonusarna du kan hitta just nu. Det finns erbjudande på William Hill, Video Slots, Mr Green, Betsafe, Unibet och Betsson. Förutom detta uppdateras även artiklar om casino spel där du kan t.ex kan läsa om hur du förbättrar dina black jack färdigheter. Många väljer att leta efter dessa guider just för bonusarna. Det är bra för nya spelare som är sugna på att spela casino online att börja med dessa. När du sedan klarat en av dessa bonusar kan du gå vidare till nästa. Fortsätter du göra så här kan du med lite tur ha tjänat ihop en bra summa pengar. Det är de som gör online casino så pass spännande!



Och målgruppen? Ett onlinebaserat pokerföretag gör nog rätt i att annonsera direkt på nätet. Av förklarliga skäl är det ju där som deras potentiella kunder finns. Genom att gå direkt på användarens brukningsmedium (datorn alltså) har man snabbt avskärmat sig till sin potentiella målgrupp och på så sätt gjort en - förhoppningsvis - effektiv reklamkampanj.

Summa summarum är reklam ett intressant verktyg som i sina ljusaste stunder kan fungera som en brygga mellan skaparen och användaren så att båda parter blir nöjda. Det gäller som annonserade företag dock att väl kunna avväga på vilket/vilka sätt man effektivt ska nå ut med sitt budskap och kunna nå så många potentiella kunder som möjligt. Via bloggar kan vara ett exempel.


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2012-02-02 15:24:26

Intressanta funderingar. För egen del är jag beredd att gå ganska långt för att undvika reklam som jag har svårt att ignorera, därför blir det exempelvis väldigt lite Spotify nu för tiden. Reklam på amerikansk webbradio rör mig inte och därför har jag mycket lättare att koppla bort den.



Dessutom vet jag inte om jag är en ovanligt stingslig konsument, men börjar reklam stryka mig mothårs kan jag bli fruktansvärt anti. Den "riktade" reklamen på FB utgår från att jag lever ett liv enbart baserat på ålder och kön (inbillar jag mig) och detta liv kan jag inte alls relatera till. Behöver jag säga att jag hara just den reklamen?

Martin - 2012-02-03 08:08:27

Sofia: Intressant att du accepterar amerikansk reklam, men inte svensk. Är det för att den amerikanska känns exotiskt och som en del i underhållningen på ett annat sätt än den svenska?

Själv började jag med reklamversionen utav Spotify och använde den några år (började 2008). Sedan gillade jag programmet så mycket och ville stödja det att jag har kört betalversionen sedan 2010 ungefär. Så deras "freemium" fungerade perfekt för mig.



Fast reklamen på Facebook, och även Google, baseras endast på dina klick ("gillar du detta lär du också gilla det här") och inte efter en utstakad mall efter kön och ålder. Men enligt mig finns det både för- och nackdelar med denna modell.



Fördelen är givetvis att oftast anpassas reklamen faktiskt efter saker man är intresserad av och även om man kanske inte köper saker från reklamkällan, lyckas den ändå anpassas efter sidans innehåll.

Nackdelen är risken med att sidan blir för anpassad efter dina egna preferenser att man inte får en insyn i hur andra kan tänkas tycka om den specifika saken.



Oavsett använder jag tillägget Adblock i Firefox (vilket blockerar all reklam) så det vore att ha för mycket dubbelmoral från min sida att prata för mycket om reklamens fördelar, när jag själv inte utsätts för den. Förutom på sidor som explicit pratar om för mig att de behöver sina reklamintäkter.

Sofia - 2012-02-03 09:58:40

Jag tror att jag har lättare att koppla bort icke-svensk reklam eftersom språket inte tränger sig på på samma sätt och produkterna oftast inte har någon koppling till mitt vardagsliv.



I sådana fall måste jag klicka fruktansvärt konstigt just på FB för den reklamen visar aldrig något som jag är en marginellt intresserad av.



Just det här med olika perspektiv är ju samma "problem" som med exempelvis Play-kanaler -- man kan skräddarsy det man ser men riskerar därmed att missa de där överraskningarna.

Martin - 2012-02-04 10:00:31

Sofia: Aha, ok. Verkar rimligt!



Hehe, då verkar systemet inte fungerar för dig. Du kanske har "likat" och skrivit in alldeles för lite information om dig själv, vilket i och för sig är bra. Nu har jag blockerat reklam på Facebook så jag kan tyvärr inte uttala mig om det enskilda fallet (låter som en politiker nu). Men på de sidor jag har godkänt reklam så brukar den oftast kunna få fram något relevant. Den är oftast svensk åtminstone ;) Fast sedan när det ofta kommer upp reklam för dejtingsidor och liknande började man ju undra hur ens sökvanor ser ut för en utomstående eller om man helt enkelt ofta är inne på sidor där målgruppen är singelkillar. Inte en aning ;)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se