Galasäsong 2011 - 2012-01-23 15:38:22 Ner Upp


Året har så sakteliga börjat rulliga igång och då måste man självklart titta tillbaka på det föregående filmåret en gång till för att undersöka vad som egentligen hände. Det är alltså dags för prisgalor av olika slag och med olika betydelser.

Efter det magiska (i svenska mått mätt) filmåret 2008 (De ofrivilliga, Låt den rätte komma in, Maria Larssons eviga ögonblick), som fick mig intresserad av Guldbagge-galan igen, har mitt intresse för galan återigen snabbt sjunkit. Jag ska därför inte själv se galan, som visas ikväll SVT1 (23:e januari) 20.00. Men utan att ha sett filmen själv (visst är det härligt med biografer som inte visar de filmer man vill se?) hoppas jag på att Ruben Östlunds senaste film Play tar hem en stor del av priserna i de sju kategorier som filmen är nominerad i. För alla de nominerade för 2012 års Guldbagge-gala se följande sida.

Golden Globe-galan gick av stapeln för mer än en vecka sedan nu (den 15:e januari) och förutom en liten hänvisning på det som komma skall var jag inte särskilt intresserad utav galan i fråga. Fördelen med Golden Globe är väl att det är en mer avslappnad variant än Oscarsgalan, men för mig räcker det med en gala per år och då väljer jag hellre den något mer prestigefyllda guldgubben än någon glob. Ricky Gervais öppningsmonolog från årets gala går alldeles utmärkt att beskåda på Youtube. Monologen hade dock inte lika mycket "sting" som förra årets, men kändes ändå som en bra vidareutveckling. Jag uppskattar alltid när det skaver lite under dessa alltför trevliga och slätstrukna prisgalor.

 

För som sagt är det guldgubben, Academy Award eller Oscars (kärt barn har många namn) som intresserar mig mest. Det finns många nackdelar med galan (politiken bakom verkar ibland viktigare än filmen i sig) och en prisgala är trots allt ändå en upphottad firmafest, men likväl sitter man där och följer den mitt i natten. Det är väl det som kallas ett filmintresse, vad vet jag?

I alla fall avslöjas imorgon (den 24:e januari) vilka som har blivit nominerad i de olika kategorierna. Så för mig lär det blir ett fokus på Oscarsgalan framöver, då jag har som mål - likt förra året - att ha sett alla filmer i kategorin "Bästa film", "Bästa originalmanus" och "Bästa manus efter förlaga" för att känna mig nöjd. Det lär bli några texter framöver kring dessa kategorier, vilka som är mina favoriter och även ett försök till tippning så att jag kan skämmas när jag får reda på hur det gick efter galan den 26:e februari. Oscarsgalans "tidslinje" går att hitta på följande sida.

Nåväl, slutligen vill jag passa på och att kicka igång min galasäsong - likt förra året, med "2011 Internet Movie Poster Awards". IMP Awards är en hemsida som fokuserar på att samla de senaste filmaffischerna på ett enda ställe och varje år annordnar de en tävling där de (plus sina läsare) väljer ut sina favoriter - och mindre favoriter - från blandade kategorier. Underhållande, intresserant och trevligt att man prisar en ibland något förbisedd och underskattad marknadsföringsdetalj.

 


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2012-01-24 22:00:59

Jag är inne på Imp ganska ofta men hade missat Awardsidorna tills helt nyss. De är verkligen riktiga guldgruvor!


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se