Galasäsong 2012 - 2013-01-22 20:31:00 Ner Upp

 


Då var det åter dags för den bästa filmtiden på året (i alla fall för mig), nämligen galasäsongen. Vilka filmer ska prisas från det gångna året och hamna i historieböckerna, fast vad spelar egentligen ett filmpris för roll i det långa loppet?

Guldbagge-galan hölls i alla fall igår och ännu ett år kändes tillställningen allt för avslagen för mig att kolla på. Överlag känns den svenska filmindustrin för liten för att en prisgala verkligen ska fungera. Kul dock att Johannes Brost vann pris för bästa manliga huvudrollsinnehavare för filmen Avalon.
 
Men svenska filmgalor till trots så är mitt och många andras stora fokus Oscarsgalan. Det finns många saker som jag inte gillar med Oscarsgalan överlag: politiken bakom, fokuset på klassiska "Oscarsfilmer" och känslan av att det är en intern firmafest som egentligen inte ska intressera någon utanför industrin. Men ändå har det blivit en trevlig tradition för mig under de senaste åren att gå upp mitt i natten och följa galan live.

 

Men egentligen är det inte galan i sig som är det intressanta för mig, utan förberedelsen inför. Det är alltid roligt att sätta upp mål kring sitt filmtittande för att kunna strukturera upp det lite bättra och även i år kommer jag att främst fokusera på att kolla igenom filmerna i kategorin "Bästa film", "Bästa originalmanus" och "Bästa manus efter förlaga". Det är där historiskt sätt, i alla fall i manuskategorierna, som de intressanta filmer brukar hamna. Så det lär bli några texter framöver kring dessa kategorier, vilka som är mina favoriter och även ett försök till tippning så att jag kan skämmas när jag får reda på hur det gick efter galan den 24:e februari. Oscarsgalan tjuvstartade lite i år jämfört med min vanliga planering så nomineringarna är redan färdiga. Finns att beskåda här ifall någon har lyckats missa dem.


Nåväl, min galasäsong kickas likt traditionen lyder åter igång med "2012 Internet Movie Poster Awards". IMP Awards är en hemsida som fokuserar på att samla de senaste filmaffischerna på ett enda ställe och varje år annordnar de en tävling där de (plus sina läsare) väljer ut sina favoriter - och mindre favoriter - från blandade kategorier. Underhållande, intresserant och trevligt att man prisar en ibland något förbisedd och underskattad marknadsföringsdetalj.
 

 


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2013-01-23 07:07:33

Ojoj, jag nöjer mig med att sikta på att se galan jag :) Men kul att du lyfter IMP, det är en ovärderlig resurs.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se