2. Quentin Tarantino - 2008-04-26 12:55:25 Ner Upp
image26

Quentin Tarantino är en av anledningarna till att jag blev så intressant av film som jag faktiskt är. Det började när jag såg "Pulp Fiction" en gång i tiden på ett gammalt VHS-band. Jag blev frälst. Aldrig tidigare så hade jag sett en film som kändes så orginell och kreativ. Detta ledde till att jag mer och mer gick ifrån de klassiska blockbusters som jag brukade titta på innan. Nu var siktet inställt på kreativa och ibland nyskapande filmer.

Tarantino lyckas skapa en speciell stämmning i sina filmer som jag verkligen älskar. Både dialogen, musiken och karaktärerna är fantastiska. Just dialogen är en av Tarantinos främsta styrkor som filmskapare. Den är både kreativ, orginell men samtidigt bisarr. Samtalsämne som det verkliga motivet bakom Madonnas låt "Like a virgin" diskuteras men även om de små detaljerna som gör Europa så speciellt (Royale with Cheese).

Musiken är även den en stor del i Quentins filmskapande. Inför varje film så sätter sig Tarantino ner och tänker igenom hur han vill ha filmen och vilken musik som kan passa in i den stämningen som han vill skapa. Inför varje film så lyckas Tarantino alltid hitta musikaliska guldkorn. Detta musikintresse har till och med lett till att han har startat ett skivbolag, "A Band Apart Records", som främst fokuserar på filmmusik.

Quentin Tarantino är en riktig filmnörd och det syns verkligen i hans filmer. Alla hans verk innehåller referenser till både gamla filmklassiker men även nya alster och detta är Tarantinos sätt att hylla filmskapare som har inspirerat honom i sitt eget skapande. Detta är även en av de främsta budskapen i hans filmer; att älska film och dess skapande kraft. För visst gillar vi, precis som Quentin Tarantino, filmer i alla dess former och visst blir vi påverkade av dem, på ett eller annat sätt?

Onödigt vetande: Trots allt vålds- och droginslag som finns i Tarantinos filmer så avskyr han personligen både våld och droger.



Pulp Fiction (1994)
image27

Reservoir Dogs (1992)
image28





Quentin Tarantino-tema
 

Kommentarer Ner Upp
Adam (MZ: escaperel) - 2008-05-06 17:15:43

"Onödigt vetande: Trots allt vålds- och droginslag som finns i Tarantinos filmer så avskyr han personligen både våld och droger."

Att QT skulle avsky droger har jag svårt att tro efter att ha sett ett antal intervjuer med honom dom senaste åren.
=)

Adam - 2008-05-06 17:22:27

Han är säkert ganska intensiv och hetsig av naturen men det skulle förvåna mig stort om inte drogerna har gjort sitt till det.

Nitram89 - 2008-05-06 21:55:00

Jag tror han är fascinerad av droger helt klart. Men jag har svårt att se att han tycker om droger om du förstår hur jag menar.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se