De ofrivilliga - 2008-12-30 23:12:05 Ner Upp


De ofrivilliga



Ruben Östlunds film om hur vi människor fungerar som enskild individ kontra gruppens samhörighet.
Det är ett trovärdigt livsdokument om fem historier som flätas samman med varandra och vars enda gemensamma detalj är just hur vi människor fungerar i grupp.
Igenkänningsfaktorn är hög och tragik blandas med komik i en perfekt blandning som både underhåller publiken, men ändå skapar tid för eftertanke.

Alla inblandade skådespelare presterar på topp och Östlund gjorde ett smart drag att anlita nästan enbart okända skådespelare. Detta ger filmen en högre trovärdighetskänsla och den dokumentära stilen som ligger över filmen gör att den känns mer efteråt.
Maria Lundqvist är den enda kända skådespelerskan som har anlitats och hon spelar sig själv. Briljant!

Nu när filmåret, 2008, går mot sitt slut så är jag beredd att fastställa att De ofrivilliga är årets bästa film alla kategorier och jag väntar med spänning inför Ruben Östlunds kommande alster.
 

Kommentarer Ner Upp
Anonym - 2010-11-28 15:16:34

Häftigt! Jag har faktiskt inte sett den här filmen. Får ta och göra det någon gång snart. :)

RJ - 2010-11-28 15:17:12

Det var jag, RJ, som skrev det där, men det jag fyllde i försvann tydligen igen. :P

Martin (Nit89ram) - 2010-11-29 13:02:05

RJ: Det tycker jag du ska göra. Helt klart värt en liten titt :)

Har också märkt att ens information försvinner efter ett tag. "Blogg.se" är tyvärr en alldels för ofullständig bloggportal, men eftersom jag började här så får jag allt ta och fortsätta :)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se