The Social Network - 2010-10-28 10:12:06 Ner Upp

The Social Network
När jag först hördes talas om The Social Network var jag ytterst tveksam till den. Skulle regissören bakom Se7en, Fight Club och Zodiac ta sig an en film om en hemsida, en väldigt speciell hemsida men fortfarande en hemsida? Det luktade både smygreklam för sidan och idétorka från regissörens sida. Hade han inget mer intressant projekt att jobba med? Dessutom blev det snabbt klart att Justin Timberlake skulle spela en av filmens huvudkaraktärer, någon som jag främst förknippar med lite tråkiga radiolåtar än storslagna skådespelarprestationer. Kunde detta verkligen bli något att ha?



The Social Network berättar historien kring skapelsen av Facebook och tar avstamp från det rättsliga och infekterade efterspelet som följde. Filmen ska på inga sätt och vis ses som en dokumentärfilm om Facebooks tillkomst, utan som underhållning med verklighetsförankring. Den lyckas ändå ge en liten inblick i hur problematiken ligger till och vad som har hänt på vägen, sedan skapelsen på Harvad till dagens världsomfattande fenomen. Säga vad man vill om Facebook, men det är intressant att tänka på hur kolossalt stor sidan har blivit på en relativt kort tid.

Min tveksamhet inför filmen visade sig grusas snabbt och ju mer jag tänker på hur väl Facebook fångar vår tidsera, desto mer rätt tycker jag det var att göra film kring detta. Våra liv blir mer och mer digitaliserade och Facebook är det klarast lysande exemplet på detta, där man egentligen inte behöver ha någon anledning för att hänga på sidan. Genom Finchers regi och Sorkins manus har man här lyckats kombinera den klassiska sagan med maktstrukturer, vänskap och svek, i en ny (digital) förpackning - för vår tid.



Filmen är till sättet mer lik Zodiac än Fight Club och Se7en, där störst fokus läggs på dialogen och konversationen mellan individer. Sorkin är en högst kapabel manusförfattare och det märks. Dialogen är rapp, välskriven och framförallt för den historien framåt. Fincher lyckas också med bravur att förmedla kärnan i manuset, fast Fincher är inte Fincher om han inte stoppar in lite visuell flärd i sina filmer. Här symboliseras detta bäst i en viss roddscen där kameraarbetet och musiken, i en perfekt balans, skapar en tät atmosfär. Denna enskilda scen är bland det snyggaste jag under året har sett i filmväg.

The Social Network visade sig inte vara en sådan dum idé ändå och i och med att man fokuserade på spelet bakom skapandet fanns där mycket att ta från. Fincher visar ännu en gång att han kan bemästra olika sorters filmgenrer och Sorkin att han kan skriva dialog. Kul förövrigt med en nutida amerikansk storfilm som hellre fokuserar på dialog än explosioner. Och hur Justin Timberlake skötte sig i filmen? Han skötte sig alldeles utmärkt!


Kommentarer Ner Upp
Peter - 2010-10-28 12:55:59

Blir mer och mer intresserad av att gå och se den på bio när många verkar gilla den. =)

Emelie - 2010-10-28 18:25:22

Tack så himla mycket! Och jag håller med dig. Sådana ödsliga platser är verkligen något extra!



Riktigt riktigt bra recension måste jag säga! Jag gillar hur du bygger upp den med dina misstankar och negativa "fördomar", för att sedan vända på steken och bli bevisad motsatsen. Blir hemskt sugen på att se den!

RJ - 2010-10-28 19:29:31

Vi la upp varsin text om samma film på samma dag! ^^ Bra skrivet. Vi gillade tydligen båda den där roddscenen.



Filmen var grymt bra.

Anders Norén - 2010-10-31 02:07:52

Helt klart en av mina favoritfilmer från det här året. Ska se den för andra gången under den kommande veckan.

Sofia - 2010-10-31 10:23:22

Du är väl minst nummer fyra som höjer den här till skyarna -- nu måste jag ju gå och se den...


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se