Black Swan - 2011-02-15 21:20:59 Ner Upp

Black Swan
Darren Aronofsky är en regissör som så sakteligen har smugit sig in i mitt filmmedvetande och som har lagt sig på en stabil nivå strax under mitt yppersta toppskikt. Framförallt hans förmåga att bygga upp täta atmosfärer är något som jag uppskattar med hans verk och något som han har visat sig förmögen att kunna göra i filmer som Requiem for a Dream, The Wrestler och Pi. Så när det dyker upp en ny film från honom är det något som jag med spänning ser fram emot nu för tiden.

Black Swan, som Aronofsky senaste verk heter, kretsar kring Nina Sayers (Natalie Portman) som bor hemma hos sin mamma i New York City och är en professionell balettdansös. Nina är perfektionist och pressar sin kropp till det yttersta för att kunna prestera precis som hon själv vill uppe på scenen. Hon får lovord från den konstnärliga regissören (Vincent Cassel) för sin kontrollerande och "ljusa" sida, men till en kommande uppsättning av Svansjön får hon i uppdrag av honom att hitta sin mer "mörka" sida. Frågan är om hon verkligen är förberedd för det.



Något som nästan omgående kan skrämma bort en från filmen är faktumet att den handlar om just balett. Jag är långt ifrån en expert på området och inte stormförtjust i dansformen heller, men det var ändå intressant att få sig en liten inblick i balettens värld faktiskt är uppbyggd. Dessutom är baletten snarare en kuliss för historien i förgrunden än vice versa. Och det faktumet att jag uppskattar Svansjön och tycker det är en vacker, tragisk och rörande historia att bygga sin film kring gör att jag köper idén med baletten ganska snabbt.

Historien berättas till en början i ett långsamt tempo och man presenterar begripligt hur allt hänger ihop innan berättelsen till slut tar fart på allvar. Tanken är väl att det under denna inledning så sakteliga ska byggas upp en atmosfär, som senare ska slå ut i full blom likt ett musikaliskt crescendo mot slutet. Tyvärr blir så inte fallet och jag blir inte omsluten av filmen så som jag hade hoppats på och som jag vet att Aronofsky är kapabel till. Stundtals glimtar denna täta atmosfär till och då fastnar jag direkt för filmen, för att i nästa stund släppa taget om den igen.

Denna kontrast med höga, intensiva toppar är ironiskt nog till filmens nackdel då det övriga runtomkring tappar styrka i jämförelse. Den långa och konstanta filmupplevelsen infinner sig inte hos mig och en film med detta thrillerliknande upplägg kräver nästan en riktigt tät atmosfär för att den ska fungera fullt ut, åtminstone på mig.



Natalie Portman är dock utmärkt i huvudrollen och kan i sitt sköra och intima porträtt även klara av att spela med pondus och styrka när historien kräver det. Hon får stark support från Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey och Winona Ryder som alla gör bra ifrån sig. Själv berättelsen i sig är intressant filmen igenom och vågar på sina ställen utmana sin publik (både på det ena och det andra sättet).

Trots den uteblivna atmosfären anser jag inte att Black Swan är någon besvikelse, inte alls. Filmen är ett gediget hantverk med bra skådespelarprestationer och den har en bra regissör som klarar av att föra historien framåt i sin speciella takt. Det är filmupplevelsen, med fokus på upplevelse, som jag saknar för att filmen verkligen ska kunna sätta djupare spår hos mig. Jag hade hoppats lite mer på denna front då det trots allt ändå Aronofsky som står bakom spakarna och styr.


Kommentarer Ner Upp
ROBIN HOOD - 2011-04-25 20:15:35

åh! :P btw, har du lust att vara med i en utlottning där man lätt kan vinna en goodiebag fylld med hemma spa saker? inlägget är långt uppe på min blogg och det är helt gratis att vara med! :)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se