SKYFALL: 50 Years of Bond - 2013-02-28 19:15:00 Ner Upp
Inför årets Oscarsgala var en av de stora snackisarna om att ett stort segment under galan (relativt stort i alla fall) skulle spenderas på att hylla den skarpskjutande hemlige agenten med rätt att döda, James Bond (007). Man fokuserade till och med en del av marknadsföringskampanjen på det (Klipp).
 
Det hela slutade dock i besvikelse när den på förhand beryktade hyllningen till en av filmhistoriens mest seglivade filmserie slutade abrupt i ett anonymt klippmontage. Det och plus ett sångnummer av legendaren i sammanhanget Shirley Bassey som mer snuddade mot det nostalgiska än det faktiskt värdet.
 

Tur då att internet finns och kan ställa allt till rätta igen. Samma dag som årets Oscarsgala anordnades lade nämligen Kees van Dijkhuizen jr., en 19-årig filmstudent från Nederländerna, upp ett filmklipp på fyra minuter som perfekt sammanfattar varför James Bond har lyckats faschinera oss i alla dessa år. Det hela akompanjerat av den numera Oscarsbelönade titelmelodin till den senaste Bond-filmen, Skyfall. Se och njut! Och ifall du är på något sätt ansvarig för Oscarsgalan, se och lär.

 

Oscarsgalan 2013: Uppföljning - 2013-02-25 12:34:00 Ner Upp
Då var årets gala över för den här gången och alla priser är utdelade. Årets gala var, precis som tidigare år, ingen höjdare underhållningsmässigt, men tack vare Fiffis eminenta och trevliga Oscarschatt gick natten ovanligt fort ändå. Värden Seth MacFarlane var stabil och lyckades med bravur att vägleda publiken från det ena segmentet till det andra. Flödet genom hela galan var helt ok, förutom några ovanligt sega musiknummer emellanåt. Trots bristerna i galan är det ändå fortfarande Oscarsgalan vi pratar om här och man kan inte komma ifrån att det är en speciell händelse under filmåret. Extra kul dessutom att ha förmånen att ha sällskap med likasinnade under natten.

Min tippning gick ett snäpp sämre än förra året, så nöjd kan jag inte riktigt vara. Min nyfunna taktik för att tippa fungerade visst inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Kul i och för sig att Oscarsakademin inte är så förutsägbart som jag har trott emellanåt och att vissa av mina missar gick istället till filmer som jag personligen hellre sett vunnit. Så jag är i alla fall nöjd med årets pristagare generellt.

Nedan följer hur min tippning egentligen gick:

Bästa manliga huvudroll
Min tippning: Daniel Day-Lewis i Lincoln
Pristagare: Daniel Day-Lewis i Lincoln

Bästa manliga biroll
Min tippning: Tommy Lee Jones i Lincoln
PristagareChristoph Waltz i Django Unchained

Bästa kvinnliga huvudroll
Min tippning: Jennifer Lawrence i Silver Linings Playbook
Pristagare: Jennifer Lawrence i Silver Linings Playbook

Bästa kvinnliga biroll
Min tippning: Anne Hathaway in Les Misérables
Pristagare: Anne Hathaway in Les Misérables

Bästa animerade långfilm
Min tippning: Wreck-It Ralph, Rich Moore
Pristagare: Brave, Mark Andrews & Brenda Chapman

Bästa art direction (scenografi)
Min tippning: Les MisérablesEve Stewart & Anna Lynch-Robinson
Pristagare: Lincoln, Rick Carter & Jim Erickson

Bästa foto
Min tippning: Skyfall, Roger Deakins
Pristagare: Life of Pi, Claudio Miranda

Bästa kostym
Min tippning: Les Misérables, Paco Delgado
Pristagare: Anna Karenina, Jacqueline Durran

Bästa regi
Min tippning: Lincoln, Steven Spielberg
Pristagare: Life of Pi, Ang Lee

Bästa dokumentära långfilm
Min tippning: Searching for Suger ManMalik Bendjelloul & Simon Chinn
Pristagare: Searching for Suger ManMalik Bendjelloul & Simon Chinn

Bästa dokumentära kortfilm
Min tippning: Mondays at RacineCynthia Wade & Robin Honan
Pristagare: Inocente, Sean Fine & Andrea Nix

Bästa filmklipp
Min tippning: Argo, William Goldenberg
Pristagare: Argo, William Goldenberg

Bästa utländska film
Min tippning: Amour, Österrike
Pristagare: Amour, Österrike

Bästa smink
Min tippning: Les Misérables , Lisa Westcott & Julie Dartnell
Pristagare: Les Misérables , Lisa Westcott & Julie Dartnell

Bästa musik (Original score)
Min tippning: Life of Pi, Mychael Danna
Pristagare: Life of Pi, Mychael Danna

Bästa musik (Original song)
Min tippning: "Skyfall" ur Skyfall, Adele & Paul Epworth
Pristagare: "Skyfall" ur Skyfall, Adele & Paul Epworth

Bästa film
Min tippning: Lincoln, Steven Spielberg & Kathleen Kennedy
Pristagare: Argo, Grant Heslov, Ben Affleck & George Clooney

Bästa animerade kortfilm
Min tippning: Paperman, John Kahrs
Pristagare: Paperman, John Kahrs

Bästa kortfilm
Min tippning: Curfew, Shawn Christensen
Pristagare: Curfew, Shawn Christensen

Bästa ljudklippning
Min tippning: Life of Pi, Eugene Gearty & Philip Stockton
Pristagare: Skyfall, Per Hallberg & Karen M. Baker
                   Zero Dark Thirty, Paul N.J. Ottosson

Bästa ljudmix
Min tippning: Life of Pi, Ron Bartlett, Doug Hemphill & Drew Kunin
Pristagare: Les Misérables, Andy Nelson, Mark Paterson & Simon Hayes

Bästa specialeffekter
Min tippning: Life of Pi, Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer & Donald Elliott
Pristagare: Life of Pi, Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer & Donald Elliott

Bästa manus baserat på förlaga
Min tippning: Argo, Chris Terrio
Pristagare: Argo, Chris Terrio

Bästa originalmanus

Min tippning: Zero Dark ThirtyMark Boal
Pristagare: Django Unchained, Quentin Tarantino

Resultat:
13/24
Kommentar:
Snäppet sämre än förra året (15 rätt då), men i alla fall fortfarande mer än hälften rätt. Då regipriset och priset för bästa film har förutom tre eller fyra gånger tidigare i Oscarshistorien gått till samma film, så satte det käppar i hjulet lite för min tippning bland de tyngre kategorierna. Kul dock att Argo vann istället för Lincoln och framförallt att Ang Lee vann för bästa regi. Välförtjänt! Kul överlag att Life of Pi vann en del av de tyngre priserna, framförallt för bästa musik. Var annars rädd att den skulle glömmas bort bland de nominerade filmerna.

Att jag dessutom missade en av manuskategorierna är helt ok med tanke på att ingen mindre än herr Tarantino tog hem det istället för bästa originalmanus. Kul att han på något sätt har lyckats nästla sig in hos Oscarsakademin på sistone, utan att samtidigt bli slätstruken.

Som svensk glädjer det också lite extra att inte mindre att tre svenskar vann en guldgubbe i natt (Malik Bendjelloul, Per Hallberg och Paul N.J. Ottosson). Just i ljudpriset, som i år det blev oväntat delad pott i, har under de senaste åren innehållit ovanligt många svenskar. Kul!
 

Inför Oscarsgalan 2013: Tippning - 2013-02-24 18:04:05 Ner Upp

Slutligen dags för tippning och då är det dags att lägga mina egna åsikter åt sidan. Hur kan juryn tänkas argumentera kring sina val av vinnare och vilka kan anses vara de mest lämpliga vinnarna enligt dem? Nedan följer en lista med vilka jag tror utses som vinnare vid årets Oscarsgala.

Jag kan förstå att det inte är särskilt roligt eller speciellt givande att läsa en lång lista, helt utan egna kommentarer kring hur jag tänkte vid varje val. Se istället den här listan som ett bevis på att jag inte kommer att ändra min tippning under galans gång och som en förstudie till hur min tippning egentligen gick som jag kommer till att göra efter galan.

Bästa manliga huvudroll
Daniel Day-Lewis i Lincoln

Bästa manliga biroll
Tommy Lee Jones i Lincoln

Bästa kvinnliga huvudroll
Jennifer Lawrence i Silver Linings Playbook

Bästa kvinnliga biroll
Anne Hathaway in Les Misérables

Bästa animerade långfilm
* Wreck-It Ralph, Rich Moore

Bästa production design (scenografi)
* Les MisérablesEve Stewart & Anna Lynch-Robinson

Bästa foto
* Skyfall, Roger Deakins

Bästa kostym
* Les Misérables, Paco Delgado

Bästa regi
* Lincoln, Steven Spielberg

Bästa dokumentära långfilm
* Searching for Suger ManMalik Bendjelloul & Simon Chinn

Bästa dokumentära kortfilm
* Mondays at RacineCynthia Wade & Robin Honan

Bästa filmklipp
* Argo, William Goldenberg

Bästa utländska film
* Amour, Österrike

Bästa smink
* Les Misérables , Lisa Westcott & Julie Dartnell

Bästa musik (Original score)
* Life of Pi, Mychael Danna

Bästa musik (Original song)
* Skyfall from Skyfall
Text & Musik: Adele & Paul Epworth

Bästa film
* Lincoln, Steven Spielberg & Kathleen Kennedy

Bästa animerade kortfilm
* Paperman, John Kahrs

Bästa kortfilm
* Curfew, Shawn Christensen

Bästa ljudklippning
* Life of Pi, Eugene Gearty & Philip Stockton

Bästa ljudmix
* Life of Pi, Ron Bartlett, Doug Hemphill & Drew Kunin

Bästa specialeffekter
* Life of Pi, Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik De Boer & Donald Elliott

Bästa manus baserat på förlaga
* Argo, Chris Terrio

Bästa originalmanus
* Zero Dark ThirtyMark Boal

Inför Oscarsgalan 2013: Bästa film - 2013-02-24 16:54:00 Ner Upp
Dags för min sista kategori inför årets gala och då passar det ju bra att avsluta med galans eget flaggskepp, "Bästa film". När det gäller mina favoritfilmer från tidigare år har det historiskt sätt varit väldigt blandat om de har vunnit detta pris eller inte. Ibland har mina favoriter fått pris, ibland inte och oftast har de inte ens blivit nominerade. Trots detta har priset en viss tyngd och likt de senaste åren kan de antal nomierade filmerna i den här kategorin variera mellan fem till tio filmer.
 
De nominerade är:
 
Min rangordning:
#9
Lincoln
Kommentar: En kompetent filmatisering av en viktig händelse i den amerikanska historien och vad jag har förstått ett historiskt korrekt sådant likaså. Tyvärr tappar filmen kraft i och med detta, då den vill vara så pass historisk korrekt att den nästan glömmer bort att vara en bra film på egen hand. Skådespelarprestationerna i filmen är bra rakt igenom, men man lär egentligen aldrig känna karaktärerna på djupet. Trots det är årets film av veteranen Spielberg avsevärt bättre än förra årets kalkon, War Horse.

#8
Beasts of the Southern Wild
Kommentar: Årets numera nästan obligatoriska inslag av indiefilm bland de nominerade och en film som absolut inte gör bort sig i sammanhanget. En poetisk och rörande liten historia om en liten person (och sin pappa) i en stor värld. Skådespelarprestationerna och stämningen överlag med musik, foto och regi gör detta till en film som förmodligen inte kommer att gå till historieböckerna som en av de främsta, men som lyckades skapa en viss sinnesstämning medan man tittade på den.

#7
Amour
Kommentar: Årets utländska bidrag som med minimalistiskt filmskapande från regissören/manusförfattaren Michael Haneke och starka prestioner från sina två huvudkaraktärer berör. Bevisar åter igen att man egentligen inte behöver visa så mycket i sina filmer för att dem ska fungera och framförallt skapa ett känslomässigt band till sin publik.

#6

Les Misérables
Kommentar: En film som jag på förhand inte "borde" tycka om, misstänksam som jag är mot musikalfilmer generellt sätt. Dessutom visste jag på förhand att här knappt fanns någon talad dialog att prata om. Men tack vare starka skådespelarprestioner och förhånandsvärt minnesvärda sångnummer fungerade det bra ändå.

#5
Argo
Kommentar: En kompetent gjord film som tar upp en mycket intressant historia hämtad ur det verkliga livet och en film som ännu en gång bevisar Ben Afflecks höga kapacitet som filmregissör. En "hollywodisering" (på fel sätt) av vissa element i historien och det faktumet att filmen har svårt att leva upp till sin spektakulära verkliga förlaga gör att filmen tappar en aning hos mig.

#4
Silver Linings Playbook
Kommentar: En film som egentligen hade allt emot sig för att undvika det klassiska rom-com-träsket, men som med tillräcklig finess och utrymme för sina skådespelare att skina blev förvånandsvärt bra till slut. I ren och skär underhållning den främsta bland årets nominerade.

#3
Zero Dark Thirty
Kommentar: Ett massivt och välarbetat drama som egentligen säger mer genom det man inte berättar än vice versa. Filmen lyckas balansera precis på rätt sida rakt igenom och även presentera de svåra frågorna utan att ge de enkla svaren.

#2
Django Unchained
Kommentar: Tarantino är återigen tillbaka och det med stil. Både visuellt och dialogmässigt kan han sin western-genre och han lyckas ännu en gång att maximera prestationerna från sina skådespelare. Även Tarantino lyckas balansera väl mellan att presentera de riktiga mörka delarna av den mänskliga historien med naiv underhållning för underhållningens skull. Helt utan att det (enligt mig) blev osmakligt.

#1
Life of Pi
Kommentar: Sett till förväntningar och filmupplevelse är det här det gångna årets absoluta höjdpunkt för mig. De visuella effekterna håller toppklass utan att stjäla för mycket fokus från den känslomässiga kärnan i historien och skådespelarna (plus de mer eller mindre animerade djuren) lyckas även de ge liv till historien. Allt välregisserat av Ang Lee.

 

Inför Oscarsgalan 2013: Bästa originalmanus - 2013-02-23 17:09:00 Ner Upp
I en tid av nyinspelningar, uppföljare och andra upprepningar av olika slag är det skönt och veta att det fortfarande finns folk därute som känner för att berätta sin egen historia på den vita duken. En historia som inte har berättas någon annanstans tidigare. Detta är därför som jag rangordnar "Bästa originalmanus" bland de viktigaste under galan och som jag själv tycker är en av de mest intressanta att få följa.

Precis som vid föregående manukategori gäller även här devisen "ett bra manus uppmuntrar till bra saker".
 
De nominerade är:
 
Min rangordning:
#5
Flight
Kommentar:
Ett kapabelt filmmanus som tar upp intressanta frågeställningar om missbruk och vilka förödande konsekvenser det kan få. Mycket av filmen hålls dock upp av Denzels prestation i huvudrollen och utan honom hade filmen sjunkit markant. Dessutom kommer en film om missbruk i Oscarssammanhang ofrånkomligt att jämföras med "den stora filmen" The Lost Weekend och där har Flight mycket att hämta ifrån.

#4
Amour
Kommentar: En vacker och poetisk film om att åldras som människa och med personen som man älskar. Filmen är minimalistiskt filmskapande när det fungerar och den behöver inte presentera mycket för att man ska kunna känna något för karaktärerna. Manuset har en känslomässig inre kärna som fungerar och som presenteras väl via sina skådespelare/regissör. Men utöver det är det inget annat som urskiljer Amour från den filmiska mittenfåran.

#3
Moonrise Kingdom
Kommentar: En söt och charmig liten film av Wes Anderson som nästan gör parodi på sig själv (så mycket som en Anderson-film känns den). Fast som vanligt med filmer från regissören/manusförfattaren ligger mycket av tjusningen i det visuella och "det udda", inte i manuset självt. Man lär aldrig egentligen känna karaktärerna (utanför de två centrala) mer än som ensidiga seriefigurer.

#2
Zero Dark Thirty
Kommentar: Till skillnad från deras tidigare samarbete The Hurt Locker tycker jag att manusförfattaren Mark Boal den här gången presenterar en stabil faktaspäckad grund för regissören Bigelow att framföra och lägga in kompentent gjorda actionsekvenser emellan. Manuset lyckas presentera en tydlighet genom hela tidsspannet som historien utspelar sig under, fokusera på de mest viktigaste ögonblicket lite mer och framförallt balansera det väl. De svåra frågorna ställdes, men de enkla svaren gavs ej.

#1
Django Unchained
Kommentar: Kanske ett något förutsägbart val från min sida, men jag har svårt att motstå Tarantinos förmåga att göra allt till synes intressant, vare sig det är om hur Ku Klux Klan tog fram sina igenkänningsbara huvor eller konsten i att fylla på öl rätt. Det främsta känntecknet här för Tarantinos höga kapacitet som manusförfattare är hur han lyckas blanda ett mörkt kapitel i den mänskliga historien med naiv underhållning som bara är till för att underhålla. Filmen lyckas vara mörk och rå när den behöver vara det, och rolig och underhållande när det vill vara det. Käre Quentin har lyckats igen.
 

Zero Dark Thirty - 2013-02-23 11:34:00 Ner Upp
Zero Dark Thirty
Det var bara en tidsfråga innan jakten på bin Laden skulle göras film på. Och varför inte? Den påverkan han och al-Qaeda har haft på 00-talet är odiskutabelt. Och det intressanta med Zero Dark Thirty var att filmmanuset var påbörjat redan innan bin Laden slutgiltiga öde var känt. Sedan kom den 2:e maj 2011 och mer än en historia fick skrivas om. En historia i filmväg som enligt filmskaparna sägs följa den verkliga någorlunda väl.

Med filmer baserade på verkliga händelser följer det alltid med visst krångel för mig som tittare. Hur trogen är filmen sina verkliga förlagor, spelar det någon roll för filmens kvalité hur väl den speglar verkligheten och varför skyltar man egentligen så tydligt med "Based on a true story"-skylten. Borde inte filmens publik vara tillräckligt smarta för att förstå det ändå? Själv har jag i alla fall byggt upp en liten grundregel med sådana här filmer att om filmens historiekorrekta värde klarar av en snabb Wikipedia-sökning efteråt, så bibehåller den sitt värde som jag hade under själva tittandet.
 

"Problemet" med Zero Dark Thirty är att den är, sägs i alla fall, baserad på hemligstämplade material från CIA, där vissa inom organisationen säger att det är korrekt (givetvis anonymt) och medan andra totalsågar filmen. Oavsett tar filmen sitt avstamp med ljudligt material från före, under och efter terrorattackerna den elfte september 2001. En effektiv start med tanke på att alla på något sätt kan själva fylla på med videomaterialet. Sedan berättas historien fram till och med räden i Pakistan mot huset som Usama vistades i 2011. På vägen görs nedslag i historien på viktiga historiska händelser.

Trots det massiva fakta materialet och tidspannet tillängligt så lyckas manusförfattaren Mark Boal och regissören Kathryn Bigelow väl med att ge en förståelse kring utvecklingen under de cirka tio år som jakten pågick. Framförallt varför det inte var så enkelt för en av världens mäktigaste militärmakt att "bara hitta en man i bergen". Det politiska, militära och personliga planet är alla ständigt närvarande under historiens gång och filmen ger en god inblick i hur allt hänger ihop.
 

Filmen kretsar kring Maya (Jessica Chastain) som är huvudtråden i dramat och genom henne får vi stifta bekantskap med en mängd olika karaktärer som alla bidrar med sin lilla del till den övergripande historien. Chastain gör en toppenprestation som den drivne, envise, jobbige och samtidigt lite osäkra CIA-agenten. Kul förövrigt att se Fares Fares ha en relativt stor roll i filmen.

Trots fina prestationer från de inblandade skådespelarna lär man egentligen aldrig känna dem på djupet. Grundhistorien är filmens tydliga fokus och ledstjärna. Filmen har en intressant historisk uppbyggnad där den direkt skapar intresse med den på förhand ökända tortyrscenen, övergår sedan till en mer thriller-osande  "bakom-kulisserna" film (tänk Zodiac), med actioninslag insprängt lite här och var, och för att slutligen avslutas i en halvtimmes välregisserad rädaction. Just den sista halvtimmen är filmens absoluta höjdpunkt, allt som har presenteras under filmens gång faller på plats och spänningen är gastkramande rakt igenom, trots att man vet hur det slutar.
 

Trots osäkerheten till filmens sanningshalt lyckas den galant med att skapa en balanserad och trovärdig historia om hur det kan ha gått till när man fann världens mest eftersökta man. Det som enkelt kunde blivit en amerikansk propagandafilm blev istället en nyanserad film som ställer de jobbiga frågorna utan att ge dem enkla svaren. Precis som jag tycker att man ska hantera ett känsligt ämne och då blir den eventuella sanningshalten sekundärt i sammanhanget.


Inför Oscarsgalan 2013: Bästa manus baserat på förlaga - 2013-02-12 21:55:00 Ner Upp
Att basera sitt filmmanus på en annan förlaga är ett trixigt jobb. Å ena sidan ska man bibehålla det som gjorde ursprungskällan bra - vare sig det var en populär bok, pjäs eller annat - men samtidigt ska filmen lyckas stå på egna ben och skapa något eget.

Att försöka göra en egen rangordning kring vilka filmmanus man uppskattar mest är en tuff uppgift, då det kan skilja sig stort från det som står skrivet på pappret till det som visas upp i den färdiga filmen. Men jag kör enligt devisen "ett bra manus ska uppmuntra till bra saker" och hoppas det fungerar ändå.

De nominerade är
:


Min rangordning:
#5
Beasts of the Southern Wild (Baserad på pjäsen "Juicy and Delicious")
Kommentar:
En nedtonad och så pass avskalad film att det egentligen inte händer så mycket i den. Filmen lever främst (enbart?) på sin atmosfär och sina starka skådespelarprestationer och trots att dess manus är grundorsaken till det så finns där inget i filmen som lockar fram det där lilla extra. 

#4
Lincoln (Baserad på delar av boken "Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln")
Kommentar: En välskriven film som (vad jag har förstått det i alla fall) är sin historiska period och händelse trogen, och det är här som mitt största problem med filmen också ligger. I sin iver att vara så trogen historieböckerna som möjligt glömmer man bort att det ska bli en bra film av det också. Man lär egentligen aldrig känna berättelsens karaktärer under filmens gång, förutom genom deras direkta handlingar i det politiska lägret, och där tappar filmen en viktig känsloaspekt.

#3
Argo (Baserad på boken "The Master of Disguise" och artikeln "Escape from Tehran")
Kommentar: Filmen som tar en osanlig historia ur det verkliga livet och gör film av det. Trots en välgjord och väl sammansatt filmatisering så "bränner" det aldrig till. Tror att till filmens nackdel så har den svårt att leva upp till den fulla potentialen som finns i grundhistorien ("Verkligheten slår alltid dikten"). Att man dessutom för in allt för många "Hollywood"-moment (på fel sätt) i historien gör att mitt slutgiltiga betyg på manuset sjunker en aning.

#2
- Recension
Silver Linings Playbook (Baserad på romanen med samma namn)
Kommentar: En film som har alla element från en klassisk romantisk komedi, men ändå inte. Filmen balanserar väl mellan svart komik, sentimentalitet och tillåter sina skådespelare att skina, allt utan att tappa fokus på sin grundhistoria och hur man ska föra den framåt. Praktiskt manusarbete ur den högre skolan!

#1
- Recension
Life of Pi (Baserad på romanen med samma namn)
Kommentar: En film baserad på en så kallad "ofilmbar" roman och som visade sig fungera alldeles utmärkt på den vita duken. Ett välavägt manus som är dialog- och "fakta"-späckat när den behöver vara det och sparsmakat när den vill låta det visuella komma i förgrunden. Lyckas också hitta en fin balans mellan att föra fram Pis hopplösa situation på havet, utan att för den skull göra det segt och trist.
 

Silver Linings Playbook - 2013-02-08 16:09:46 Ner Upp
Silver Linings Playbook
Romantiska komedier har gått på tomgång under flera år nu och följer ofta en välarbetad mall inom genren som leverar det förväntade, men inte en uns mer. Gillar man mallen så gillar man filmerna, annars inte. Fast ibland kan den mest till synes vardagliga och ordinära filmen bli något extra med en lite nyare vinkel på det hela. Men psykologiska sjukdomar är väl ingenting att skoja om?

Silver Linings Playbook tar sin början kring Pat (Bradley Cooper) som nyligen blivit utskriven från ett behandlingshem och flyttar in hos sina föräldrar (Robert De Niro och Jacki Weaver). Pat lider av borderline personlighetsstörning och är efter sin utskrivning besatt av att vinna tillbaka sin tidigare hustru. Om det så ska betyda att han måste läsa sig igenom hela hennes skolplan, som hon undervisar till sina elever som lärare, för att hitta något att prata om. Men som av en slump träffar han på Tiffany (Jennifer Lawrence) någonstans på vägen och historien tar sin början på allvar. För ty kärlekens vägar äro outgrundliga.
 

För det är det här faktumet som gör Silver Linings Playbook så pass intressant som film. I grunden är det en ordinär romantisk komedi, men med en dos social okunskap, galenskap och ett gäng bra skådespelare blir det något av det ändå.

Just skådespelarna är de som tydligast får skina i Silver Linings Playbook. Bradley Cooper visar här upp en mognad och komplexitet som jag inte har sett i honom tidigare, Jennifer Lawrence är charmig till tusen och Robert De Niro är tillbaka i gammal hederlig form igen. Till och med Chris Tucker lyckas leverera i en nedtonad roll. Jag har nu sett två filmer från regissören David O. Russell och är det något gemensamt som jag kan hitta i de båda är det att han lyckas ge sina skådespelare fritt utrymme att just få skina lite extra i.
 

Hur pass väl man i filmen lyckas porträttera personer med borderline är jag tyvärr för dåligt insatt i för att kunna avgöra. Jag har läst kommentarer från personer med personlighetsstörningen som säger att filmen gör både ett bra och ett dåligt jobb att porträttera sjukdomen. Man får väl helt enkelt tvingas att använda det urvattnade uttrycket att "vi människor är alla olika" och gå vidare i livet. Filmen tillåter sig själv dock att ha roligt med personlighetsstörningens konsekvenser, utan att samtidigt glömma bort det problematiska att leva med och tillsammans med någon som har borderline.

Silver Linings Playbook är oavsett en film med ordinärt snitt som lyfts mot högre höjder tack vare sin "galenskap", svarta humor och fantastiska skådespelare. Det ska inte behöva vara svårare än så att få vara lite annorlunda och lyckats med det.
 

Inför Oscarsgalan 2013: Paperman - 2013-02-05 08:49:00 Ner Upp
Förberedelserna inför årets Oscarsgala är i full gång och planeringen håller för mig än så länge. Men om tiden är din stora fiende inför årets guldgubbegala har jag ett litet tips för att ändå komma in i rätt stämning och det är en kortfilm.

Disney är utan tvekan den stora animationsaktören i alla fall på den västerländska marknaden och trots några svala år bakom sig under den senaste tiden verkar det som om filmbolaget är på väg att komma tillbaka till gammal god form. Så varför inte göra det med att gå tillbaka ända från början, nämligen med en kortfilm.

En av årets Oscarsnominerade för "Bästa animerade kortfilm" är Paperman, enligt Disney själva en av den första som obehindrat blandar klassisk handgjord 2D-teckning med modern 3D-genererad datoranimation. Resultatet är en charmig liten kortfilm som återigen visar styrka med kortfilmsformatet. Det behöver inte sägas eller visas så mycket för att det ska kännas.
 
 

RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se