Topp 5 Regissörer - 2008-04-19 13:38:38 Ner Upp
image12

Regissör, personen som leder arbetet under en filminspelning. Ordet regi härstammar ifrån rego som, på latin, betyder ungefär styra, leda.
Vid en film kan regissören antingen vara helt okänd för tittaren eller indirekt orsaken till varför man väljer just den filmen. Regissören kan sätta sin egen prägel på filmen eller agera som en martionettdocka som följer varje önskning ifrån producenten.
I alla fall så utför de ett stort arbete under produktionen av en film och utan dem så hade vi inte kunnat beskåda dessa underbara sagor ifrån världens alla hörn.

Under några inlägg framöver så hade jag tänkt att presentera min egen topp 5 lista över regissörer som jag respekterar och hyllar. Dessa personer väljer jag framförallt för att dem har satt sin egen prägel på arbetet.
I listan hade jag tänkt att skriva en liten kommentar om varför jag tycker om personens filmer, några särdrag jag framförallt gillar hos dem och även lite onödig information (som vanligt). Men även lite filmtips på vilka filmer man framförallt ska titta på av dessa filmskapare.

Hoppas ni får en trevlig lässtund och förhoppningsvis så finner ni själva några guldkorn bland dessa regissörer.

Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se