Män som hatar kvinnor - 2009-02-28 23:34:25 Ner Upp

Män som hatar kvinnor

Efter Stieg Larssons otroliga succé med Millennium-serien, så var en filmatisering av böckerna oundvikliga. För mig, som inte har någon relation till böckerna, så blev filmens intrig en positiv överraskning och den byggs successivt upp under filmens gång. Detta, tillsammans med en bibehållen spänning, gör att det väl genomarbetat.

Filmen innehåller en drös kända svenska skådespelare, som, oavsett tid på vita duken, alla gör ett kompetent jobb.
Den som sticker ut mest av dem alla är Noomi Rapace, som gör ett trovärdigt porträtt av, vad jag har förstått, en svårtolkad karaktär.

I sitt försök att göra boken rättvis, så har filmens upphovsmakare inte dragit sig undan för svåra scener i första taget. Detta resulterar i en del ganska obehagliga scener, som kanske till en början avskräcker publiken, men som fungerar i längden för att stärka sitt budskap. Ett vågad beslut som här gav resultat.

Överlag så är det en kompetent svensk film som är både spännande och sevärd. Jag väntar med spänning inför de två efterföljande filmatiseringarna,  som båda kommer att visas på TV.
 

Kommentarer Ner Upp
venus - 2009-03-01 23:35:50

tack för att du klarade ut frågetecknet angående batman-filmen! kände mig väldigt efterbliven när jag fick höra att de redan hade bestämt vilka skurkarna skulle vara trots att nolan knappt hunnit börja skriva manuset än, men vilken lättnad att det bara var ett rykte.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se