Pulp Fiction - eller hur ett filmintresse väcktes till liv - 2009-07-16 00:41:36 Ner Upp
Året var 1994 och en film, vid namn Pulp Fiction, hade premiär och blev senare en av årets absolut hetaste filmer. Regissören Quentin Tarantino, en då relativt okänd filmskapare, skulle snabbt lyckas att skapa sig ett namn i branschen, mycket tack vare den här filmen och hans debutfilm, Reservoir Dogs.

Tarantino vrängde och vride på en films tidlinje, hämtade inspiration från gamla avdammade filmklassiker och kryddade det hela med knivskarp dialog, bland annat om hamburgare, där dialogen var som hämtad ur det verkligen livet. Temat var inte precis det vanliga som brukades tas upp på den vita duken.

Pulp Fiction skulle några år senare vara filmen som fick mig själv, undertecknad, att bli verkligt intressad av film, och allt runt omkring. Pre-Pulp Fiction hade jag inte insett regissörens viktiga del i filmskapandet, eller hur viktigt det var med ett riktigt starkt och välskrivet manus. Sådana saker som man idag tar för givet, när man väger in olika saker till en films slutbetyget, var inte sjävklart just då.

När Pulp Fiction ändå är på tapeten, så är det väl på sin plats att göra en liten resumé av den, för att friska upp minnet lite om vad som händer i filmen. För jag antar väl att ni redan har sett den?
Till min hjälp har jag några snälla kaniner, som på dryga halvminuten, går igenom de absolut viktigaste ingredienserna i den specifika filmen.


Eller varför inte ta den korta versionen:

Kommentarer Ner Upp
Fiffi - 2010-10-12 11:43:24

Skulle behöva mejla dig om en grej som har med det här inlägget att göra men jag hittar inte din mejladress nånstans.



Har du lust att mejla mig på [email protected] så ska jag berätta om min fundering :)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se