Nollnolltalet - eller hur Y2K visade sig vara en bluff - 2010-01-02 02:01:54 Ner Upp

När vi nu har gått från 2009 till 2010 så är det inte bara ett nytt år som har börjat, utan även ett nytt decennium. Då går traditionen ut på att man ska sammanfatta det gångna [insert två siffror här]-talet med olika listor där man ger både ris och ros.

Själv ska jag vara så fräck att inte göra en egen lista utan referera till andra som har gjort ett riktigt bra jobb med att sammanfatta. Detta dels för att jag känner att det inte ger något vare sig för mig eller för andra att jag listar filmer helt upp och ner utan någon genomtänkt anledning till mina val. Även för att det finns alldeles för många filmer från 00-talet att lista, att jag känner att jag inte har vare sig tid eller kunskap för att göra årtiondet rättvist.


Nollnollfilm.se är en fantastiskt bra sida där du hittar alla filmer som är väl värda att spana in från 00-talet. Sidan innehåller olika listor från Sveriges främsta skådespelare, regissörer, journalister och bloggare.

Dessutom kan jag tipsa om filmsidan Moviezines egna lista med Nollnolltalets 100 bästa filmer. Listan innehåller både givna filmer men även några överraskningar, vilket alltid är trevligt i dessa sammanhang. Håller du inte med om deras rangordning så är det bara till att hoppa in på forumet och prata av dig lite. Vill du sen veta hur många du har sett från listan, så kan jag tipsa dig om Filmtipset för det ändamålet.

Jag får väl ändå bidra lite till denna något konstiga sammanställning och mitt bidrar får vara att referera till min personliga sida, där jag har listat mina favoritfilmer från åren 2000-2009. Där får ni åtminstone en liten bild av över hur min filmsmak ser ut från 00-talet.

Avslutningsvis så skulle jag vilja visa en liten filmsnutt med några av decenniets bästa filmer. Givetvis finns här många filmer utöver dessa, men de får du leta upp själva via sidorna ovan.

Klippet får vara som en liten påminnelse om vilka bra filmer du har sett, vill se om eller ska se framöver. Mycket nöje och ha en trevlig början på 10-talet.

 



Filmlista:
2000
Memento
Battle Royale
Almost Famous
Amores perros
American Psycho
Requiem for a Dream
Gladiator
Snatch
Brother

2001
Donnie Darko
Blow
Training Day
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

2002
The Rules of Attraction
Vanilla Sky
28 Days Later...
Road to Perdition
City of God

2003
Oldboy
Kill Bill: Vol.1
High Tension
Lost in Translation

2004
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Kill Bill: Vol.2
Dawn of the Dead
Shaun of the Dead
Collateral
Garden State
Saw

2005
The Devils Rejects
Adams æbler
Broken Flowers
History of Violence
Sin City
Jarhead
V for Vendetta

2006
Southland Tales
The Departed
A Scanner Darkly
The Prestige
Running Scared
Babel
Children of Men
This is England

2007
My Blueberry Nights
Ex Drummer
I´m Not There
No Country for Old Men
Eastern Promises
Death Proof
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Inland Empire

2008
Waltz with Bashir
The Wrestler
In Bruges
Låt den rätte komma in
RocknRolla
The Dark Knight

2009
Watchmen
Adventureland
The Curious Case of Benjamin Button
Gran Torino
(500) Days of Summer
Slumdog Millionaire
The Soloist
Where the Wild Things Are
Avatar
Inglourious Basterds


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se