Inception - 2010-07-26 20:49:06 Ner Upp

Inception
Biosommaren 2010 har hittills varit som en lång ökenvandring utan hopp om något minnesvärt. En film som vi fortfarande kommer att minnas och prata om efter sommarens varma dagar. Den som på förhand såg ut bringa vätska till denna torka var Christopher Nolan och hans film Inception. Med en blandning av Nolans tidigare verk, finurligheten i Memento och storslagenheten i The Dark Knight verkade regissören väl förberedd för uppgiften.

Inception utspelar sig i ett universum där man inte ens är säker i sina egna drömmar och man kan betala privatpersoner för att ta del av andras hemligheter. En affärsman (Watanabe) anlitar Cobb (DiCaprio), ledande inom denna "drömbransch", för att tränga sig in i den största konkurrentens omedvetna och bryta ner företaget inifrån. Ett uppdrag som kräver noggrann planering och som kommer att påverka Cobb på fler plan än det strikt professionella.



Nolans senaste alster är uppfriskande nog en välgjord storfilm som inte är baserad på en annan förlaga, något som verkar vara regel snarare än undantag nu för tiden. Personen bakom manuset är regissören själv och trots att likheten med till exempel The Matrix finns här så lyckas ändå Nolan väl med att skapa något eget.

Han lyckas skapa en egensinnig drömvärld med stor potential som ibland blomstrar ut i full blom med några riktigt spektakulära scener. Specialeffekterna används här på ett kompetent sätt som känns naturligt för berättelsen, utan att det tar för stort fokus från grundhistorien. Genomgående är Inception en välproducerad film med stämningsfull musik, välagerade skådespelare och klippning som gör att det går att följa med i alla svängar som historien tar. Det är en riktigt snygg film framförallt där arbetet som har lagts ner bakom kameran på ett eller annat sätt syns även framför.



Nackdelen som jag ser med filmen är att jag aldrig riktigt lär känna karaktärerna. Man kan utifrån filmens tema ha olika teorier kring detta, men jag får känslan av att det är otillräckligt och vill ha mer. Det är egentligen bara en karaktär man får en uppfattning om och detta tack vare en annan karaktär ur det förflutna. En orsak till detta kan vara att filmen helt enkelt innehåller för många karaktärer.

Inception är en ytterst sevärd och genomarbetad film som berör ämnen som är centrala för vår mänskliga art: minnen, drömmar och känslor. Detta paketeras väl i en snygg actionfilm som håller underhållningsvärdet högt genom hela filmen. Hade man fått en starkare uppfattning om karaktärerna hade betyget förmodligen höjts. Men det är fortfarande den klart bästa filmen av sommarens hittills visade filmer.


Kommentarer Ner Upp
Nick - 2010-09-08 02:25:30

Intressant blogg. Jag har själv en filmblogg (som du gärna får kolla upp) och tycker det är kul att se andra liknande bloggar och få lite inspiration därifrån. Jag gillar att du sätter betyg på filmerna du ser (det gör jag också), något som många inte gör i sina filmrecensioner och det är lite synd. Däremot så tycker jag att du har satt ett alldeles för lågt betyg på Inception, men det är en annan historia. =) Jag vet inte hur många gånger du har sett den, men om du bara har sett den en gång så rekommenderar jag att du ser den igen för den blir bara bättre andra gången man ser den det kan jag lova. Men annars, snygg blogg! Jag kommer att gå in och titta här ibland om det kommit upp något nytt. =)

Joel Burman - 2010-09-12 02:41:56

Instämmer verkligen i att karaktärs beskrivningarna brister en hel del. Har dels svårt att se vad deras drivkrafter är men också känna med dem i svåra situationer osv.



Bra blogg du har här, är mitt första besök och det lär bli fler.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se