Voddler - 2010-10-23 01:27:00 Ner Upp

Såg häromdagen igenom hela The Crow utan några problem eller avbrott via Voddler, vilket gjorde mig positivt överraskad. Så jag tyckte det var dags för mig bidra med att försöka förbättra Voddlers något skamfilade rykte med mina tankar och funderingar kring "Spotify för film", som tjänsten allt för ofta brukas nämnas som. Tänkte utgå från de största problem jag hade med tjänsten när jag testade den för första gången (ungefär ett år sedan nu) och vad som enligt mig har förbättrats sedan dess.

Före - buggig och ostabil programvara
Första gången jag testade Voddler var upplevelsen något ostabil och man visste inte riktigt om filmen ens skulle starta efter det inledande reklamavbrottet, vilket gjorde att man allt för ofta var tvungen att se om reklamklippet en gång till för att se filmen, med irritation som följd.

Programvaran i sig var buggigt och det fanns ingen möjlighet att stänga av VoddlerNet, som är det insticksprogrammet som gör att din dator hjälper till att bidra till systemet. Voddlers teknik går ut på att så mycket som möjligt av datatrafiken ska skickas mellan användarnas datorer (likt: Bittorrent ), allt för att hålla nere kostnaderna för Voddler. Bra beslut enligt mig när användarna väl använde programmet, men en onödig belastning för ens dator när man inte gjorde det och således ytterligare ett irritationsmoment för användaren.

Det största problemet med den dåvarande programvaran var dock att man inte kunde använda navigera i programmet via sin datormus. Tanken var från Voddlers sida att man skulle styra programmet via sitt multimediatangentbord, men att avaktivera tangentbordet kändes som en onödig defekt och ytterligare ett irritationsmoment för användaren.


Efter - webbbaserat och stabilare
Voddler som till en början var uppdelat i en webbsida och ett separat program, blev snart integrerat i enbart en webbsida för smidigare användning. Navigering och val av filmer sköts numera helt via webben och programvaran sköter enbart själva uppspelningen av filmen. Ett stabilare och smidigare tillvägagångsätt som dessutom möjliggör en större communityfunktion på Voddlers hemsida. Bra jobbat!

I och med att programvaran har hamnat i "bakgrunden" har stabiliteten ökat och valmöjligheten att stänga av VoddlerNet, när man inte använder programmet, har tillkommit. Detta underlättar för användaren och minskar risken för att man helt enkelt ska bli trött på Voddler, just för att programmet hela tiden ligger i bakgrunden och kör. Bra jobbat!

Den största märkbara skillnaden är dock att man nu äntligen kan navigera med datormusen och användargränsnittet under filmuppspelningen har fått sig en rejäl och välbehövlig ansiktslyftning. Dessutom kan man numera utan något större problem växla mellan minimerat- och fullskärmsläge. Bra jobbat!


Pudelns kärna - Filmutbudet
En stabil programvara till trots är en tjänst som Voddler starkt beroende av ett bra filmutbud och tjänstens framtid mer eller mindre står och faller med detta. När jag för första gången använde programmet fanns där några guldkorn som jag inte hade sett tidigare (gäller gratisfilmer då jag anser Voddlers främsta syfte och mål ska ligga här), men där fanns allt för många "skräpfilmer" för att det verkligen skulle vara riktigt intressant. Nu ett år efter har det blivit bättre, framförallt har man lagt till en mängd klassiska filmer, men det är fortfarande alldeles för glest mellan de riktigt "fina" titlarna.

Här kommer vi tyvärr in på det stora problemet dessa lagliga filmtjänster har för att lyckas och det är ironiskt nog filmbolagen själva. Ett moment-22-scenario uppenbarar sig här där Voddler först måste visa för filmbolagen att man kan göra vinst på sin tjänst, innan bolagen vill lägga ut de mest eftersökta titlarna. Men för att tjänsten ska kunna bli populär hos användarna, och således generera någon form av vinst till Voddler, måste de mest eftersökta titlarna finnas med i Voddlers filmutbud. Voddler har själv gått ut och kommenterat detta problem i Kulturnyheterna (klippet finns tyvärr inte kvar).

Slutsats
Det jag försöker säga med denna text och något vaga formuleringar är att det är dags att börja sätta lite press på filmbolagen och visa att vi - användarna - är intresserade av dessa digitala tjänster. Inte som vår primära filmkälla kanske, utan snarare som ett kompliment till bio och "analog" köp- och hyrfilm.

Vill du se förbättringar inom detta område så använd Voddler eller likande tjänster (Headweb bland annat) lite då och då så att dessa företag kan visa för filmbolagen att det är populärt, vilket kanske kan få de filmbolag som inte är med idag att se potentialen i produkterna och vilja ta med ännu fler av deras filmer. Om vi dessutom använder dessa program lite då och då kan Voddler/Headweb få in mer data kring programmen och hur de fungerar, vilket resulterar i att de har mer att jobba med när det kommer till att göra programvarorna mer stabila. En win-win-situation som vi användare förhoppningsvis vinner på i slutändan.

För att hitta i djungeln av gratisfilmer på Voddler och vaska fram guldkornen tänkte jag tipsa om några av mina favoriter från deras utbud som jag har sett och som jag starkt kan rekommendera. Vill du själv leta igenom deras gratiskatalog är det bara till att följa länken nedan och det finns även filmer som kostar pengar, men som jag tidigare nämnde är detta inte intressant för mig i dagsläget. Hoppas ni hittar någon film som kan passa och förhoppningsvis kan vi tillsammans väcka filmbolagen från deras dvala.

Mycket nöje!

Voddlers gratiskatalog
Betalfilmer

Filmtips:




Kommentarer Ner Upp
Fiffi - 2010-10-23 09:26:40

Vilken bra sammanfattning!



Personligen har jag varit så trött på Voddler efter allt knorr i början att jag gett upp, men jag kanske ska ge dom en chans till efter att ha läst detta.

filmitch - 2010-10-23 10:39:18

Bra inlägg, nu blev jag lite intresserad det fann många roliga filmer bland gratisfilmerna som jag inte sett. Problemet är att jag föredrar film på tv:n men det är kanske en vanesak. Är det bara att googla voddler o titta?

Joel Burman - 2010-10-23 13:19:03

Tack! Väldigt bra sammanfattning gillade före och efter beskrivningen för det behövs verkligen i voddlers fall.

Nit89ram - 2010-10-23 13:44:27

Tack för de fina orden.

Tröttnade själv på Voddler där ett tag, men nu när jag har märkt vilken uppryckning de har gjort blev Voddler genast mer intressant och då tyckte jag det passade bra att tipsa andra.



Fiffi: Ge gärna Voddler en chans till :)



filmitch: Du kan ju alltid koppla in din datorn till din TV. Men som du nämner är det en vanesak och ifall man ser någon film då och då via datorn så fungerar det, åtminstone för mig. Du kommer till Voddler genom att trycka på Voddler-loggorna, Voddler i texten eller på gratisfilmerna.



Joel Burman: Verkligen! Från början kändes Voddler som ett misslyckande och någon som försökte rida på Spotifys goda rykte, snarare än att göra något eget. Efter deras uppryckning på sistone så har programmet blivit intressant igen. Nu är det bara att filmbolagen också ser en potential i det hela.

Pladd - 2010-10-23 14:20:36

Oj, jag blev lite kortfattad ovan! ;)



Jag har också så dåliga erfarenheter av Voddler att jag helt gett upp, men nu när du skriver en så här bra text så får jag kanske omvärdera min åsikt.



Riktigt fina gratisfilmer har du hittat också. :)

D-RL - 2010-10-24 21:35:52

Jag är fortfarande så nöjd med PSSTREAM som ligger så långt för Voddler att jag knappt orkar bry mig om den senare. Bra sammanfattande text och update dock. Tack.

Nit89ram - 2010-10-25 09:48:01

D-RL: Problemet med PSSTREAM är väl just den rättsliga biten? Eller har du hittat något alternativ som jag inte ens har hört talas om?

I så fall får du gärna skriva om det i din blogg :)

D-RL - 2010-10-25 13:23:29

Sorry, PPSTREAM, jag skrev fel. Jag vet inget om hur det är rättsligt. Visst, det kommer upp en hel del olagliga kopior av amerikansk mainstreamfilm, men de brukar försvinna efter ett tag. Det finns stor variation, inte bara av östasiatisk film, utan även amerikansk och europeisk. Det är bara att välja och vraka, gratis och online. Det funkar fin-fint, no probs! Blogginlägg? Hmm, tror inte det men tack för uppmunran. :)

Plox - 2010-10-25 17:47:40

Det är något i min kropp som inte vill ta in den här information. Digitalt. Näe. Vill inte. Kan inte utvecklingen stanna snart, haha. :D

Nit89ram - 2010-10-25 18:12:15

D-RL: Får spana in PPSTREAM. Just variationen verkar intressant, så tack för tipset:)

Tycker ändå att du kan blogga lite om det;)



Plox: Hej farbror. Har du matat ankorna idag? ;)

Skämt åsido så kommer jag aldrig att överge "analogt" filmtittande. Vill mest kunna ha möjligheten att välja mellan digitalt och analogt utan att känna mig lurad.

Fiffi - 2010-10-25 19:45:46

Och jag slog slag i saken och försökte mig på en Voddler-film men jag lyckades inte ens ta mig förbi reklamsnuttarna FÖRE filmen, SÅ mycket hackar det.



Nä. För mig är Voddler ett jävla skit.

Nit89ram - 2010-10-25 20:41:56

Fiffi: Tråkigt att höra:(

Kör du via trådlöst eller fast internet och hur snabb är din uppkoppling?

Fiffi - 2010-10-25 21:16:02

Jag kör normalt trådlöst men provade även med sladd-varianten för att minimera strul. Vet inte riktigt hur snabb uppkopplingen är exakt men tillräckligt för att fungera (för det mesta) med Headweb i alla fall ;)

Fiffi - 2010-10-25 21:16:47

Jag kör normalt trådlöst men provade även med sladd-varianten för att minimera strul. Vet inte riktigt hur snabb uppkopplingen är exakt men tillräckligt för att fungera (för det mesta) med Headweb i alla fall ;)

Nit89ram - 2010-10-25 22:07:46

Fiffi: Konstigt!

Har du senaste uppdateringen av Voddler och uppdaterat allt som programmet frågar om innan du startar filmen?

Joel Burman - 2010-10-25 22:50:54

Nit89ram: OT du borde kolla upp dina blogginställningar kommer upp ett enda stort felmeddelande när man kollar sidan på Operas webbläsare.

Nicklas Astfors - 2010-10-26 02:38:15

Ja, som dom flesta andra så blev ju inte förväntningarna uppfyllda direkt utav den stora hype som ändå var runt releasen utav Voddler, men efter att ha läst din artikel så dammade jag mitt konto och uppdaterade spelare och det gick väldans bra mot mina förväntningar, så voddler kommer att rulla på datorn mycket framöver!

Nit89ram - 2010-10-26 08:52:52

Joel Burman: Får kolla in det. Det låter ju inte bra.



Nicklas Astfors: Kul att det fungerade för dig:)

Fiffi - 2010-10-26 10:27:30

Jag har uppdaterat allt dom uppdateras kan och jag gjorde detta INNAN jag provtittade på filmen. Men sen blev jag så irriterad så jag provade igen sent igår och då gick det faktiskt att se filmen, om än hjälpligt. Så jag kanske inte ska kräkas på dom fullständigt, bara spotta lite lite ;)

Nit89ram - 2010-10-26 12:58:03

Fiffi : Spotta på, bara du spottar på Voddler direkt så att de vet vilka problem du har och att de får möjlighet att fixa det.

Om de fixar problemen du har med tjänsten, så kommer det förhoppningvis även underlätta för oss andra. Så spotta på som sagt:)

Anders Sjöman - 2010-10-26 15:42:03

Hej alla,



Först av allt: tack RoyhalWithCheese/Nit89ram för att den tid du lagt på att ge oss en andra chans och för en rejäl utvärdering. Otroligt nyttigt för vår egen utveckling.



Jag snubblade över er diskussion när jag googlade på vårt namn "Voddler" och hoppas det är ok att jag skriver lite här.



Det är så klart kul att se att några i tråden valt att ge oss en andra chans. Som ni påpekat: det blev en rejäl hajp kring oss när vi lanserade tjänsten förra hösten, och vi levde inte upp de förväntningar som ställdes på oss. Det är en rätt rejäl resa vi gett oss in på, att försöka skapa ett lagligt alternativ till de illegala tjänsterna, en resa där vi vill ha med oss filmbolag och filmskapare, som inte är vana vid den nya distributionsformen. Vi har kommit en bit på väg, men har en lång väg kvar - och därför är det extra kul att få lite uppmuntran på vägen.



Samtidigt så får vi fortfarande berättigad kritik, som när det tekniska krånglar. Fiffi - jag såg att du fått igång Voddler på din dator, men kan jag be dig mejla [email protected] ifall alla problem inte löses, så kan de hjälpa dig direkt.



Kan bara stryka under på det som Nit89ram skrev: Bara att spotta direkt på oss :-) så får vi snabbare pejl på vad som inte funkar.



Vi håller för övrigt med om att "analog" film (som jag tolkar som biovisning?) aldrig ska försvinna, oavsett hur stort det digitala visningsfönstret växer. Film är bäst på bio. Men vi vill vara alternativet för de personer som inte har tid/möjlighet att gå på bio OCH för de filmer som inte får plats på (det trots allt begränsade antalet) biodukar.



Nästa steg i vår utveckling blir när vi kan ha visning av en film samtidigt både på bio OCH på Voddler - det pushar vi för just nu i samtalen med filmbolagen.



Vänliga hälsningar,

Anders Sjöman

kommunikationschef Voddler

[email protected]

twitter: @anderssjoman

Nit89ram - 2010-10-26 19:25:57

Anders Sjöman: Kul att se dig här och att ni tar till er av information från oss användare. Det uppskattas alltid :)



Ni ska verkligen ha beröm för uppryckning ni har gjort med ny programvara och bättre communityfunktioner på er sida. Filmupplevelsen har på detta sätt blivit bättre via er tjänst.



Problemet är tyvärr filmbolagen själva och få dem att inse fördelarna med dessa tjänster. Har hört tidigare om ert problem kring detta och även att de inte vill tillåta att ni gör en Linux-klient (synd då jag själv främst använder Linux).



Ni har gjort en stor del för att tillgodose filmbolagens krav, fast nu är det upp till oss användare att hjälpa er på traven. Att använda era tjänster så att ni kan visa upp goda resultat, så att filmbolagen blir positivt inställd till tjänsten. Tillsammans ska vi klara det här :)



Filmpremiärer samtidigt på bio och Voddler låter intressant. Ser helt klart en stor potential där.



Fiffi: Där hör du. Spotta på;)

Fiffi - 2010-10-26 22:01:20

@Voddler-Anders:

Jag "spottar" gärna direkt på er när nöden kräver och det gjorde den definitivt i början när INGENTING fungerade och jag mejlade er och inte fick ett endaste svar på mina frågor (men det är klart, då hade jag ingen filmblogg ;)).



Men visst är det pga det som jag fortfarande är negativt inställd till er och har extremt lite tålamod när det strular, som det då gjorde häromdagen. Å andra sidan fick jag igång filmen - till slut - och jag kommer provtitta igen, så mycket kan jag lova. Om inte annat bara för att mejla er och se om jag får svar denna gång. ;)

RJ - 2010-10-26 22:41:17

Jättebra text! Väldigt välskriven och informativ.



Jag tog bort Voddler-spelaren från datorn ganska snabbt eftersom jag inte fattade ett dugg och det bara krånglade. XD Jag får väl också ge den en chans till, men på Headweb är jag en ganska aktiv kund nu.



Voddlers gratisfilmsutbud som du länkade till var ju jättebra!

Anders Sjöman - 2010-10-27 09:49:24

@Fiffi. Ledsen att vi inte svarade på "förstaspotten" :-) när du mejlade oss vid lansering. Det var inte lätt att hantera trycket som kom då, såväl tekniskt som kommunikativt. Vi försöker vara bättre då. Störtkul att du har filmblogg (ju fler som pratar film, desto bättre blir världen tror vi. ;-) men nu svarar vi alla vi bara kan. Testa, utvärdera och berätta mer!



@RJ: Om du känner för att testa oss igen så blir vi självklart glada. Skillnaden mellan oss och de flesta andra filmtjänster är att du behöver ladda ned en spelare (det beror på vår tekniska peer-to-peer lösning) men vi jobbar på att få den ännu mindre, stabilare och enklare.



(Jag kommer börja skriva mer och berätta om detta på den Voddler-blogg vi snart får igång.)



- Anders

[email protected]

Joel Burman - 2010-10-27 11:29:43

Anders: Bra att du/ni är deltagande i debatten. Finns ni på twitter också? Det är en väldigt bra kanal för att snabbt få ut information om uppdateringar eller störningar.

Joel Burman - 2010-10-27 11:32:20

Nit89ram: OT igen, nu verkar det fungera bättre med Opera ändrade du något?

Anders Sjöman - 2010-10-27 16:32:12

Japp, vi finns också på Twitter:



Voddler på @voddler_movies

Jag personligen på @anderssjoman



Det pratas rätt rejält borta på vår Facebookgrupp också, både hissande och dissande: http://www.facebook.com/VoddlerFanpage.

Nit89ram - 2010-10-27 23:32:15

Joel Burman: Nä, jag har inte ändrat något.

Bra att det fungerar igen i alla fall.

Har fått för mig att det har kommit upp felmeddelanden även via Firefox. Är förmodligen tillfälligt fel på hela "blogg.se", snarare än just min sida.



Fiffi: Hoppas du får svar på ditt nya mail :)

Jojjenito - 2010-10-29 19:41:07

Trevligt inlägg där! Själv har jag använt Voddler ganska länge. Räknade efter hur många filmer jag har sett och det blev faktiskt 31 st. Till skillnad från dig så betalar jag faktiskt gärna. Om jag kan bidra utbud och tjänster blir bättre så betalar jag gärna. Konceptet med att det ska vara gratis känns lite märkligt som ren affärsidé. Att se 3-4 min reklam enbart innan filmen är ju inget problem; så funkar det ju på bio och då betalar man drygt 100 kr (visst, det är större duk, haha). Nu är ju i princip alla nya populära filmer betalfilmer så det där med gratis är ju lite flytande.



Sen har jag de senaste kanske två månader haft oerhörda problem med Voddler med filmer som går 10 min för att sen krascha. Jag startar om, de går 5-10 min igen för att återigen krascha, och så håller det på. Men fram till början av hösten har allt funkat klockrent.



Håller dock med om att GUI:et förbättrats betydligt, vilket var absolut nödvändigt. Men om det inte funkar rent prestandamässigt så hjälper det liksom inte... Och så var det utbudet...



Återkommer kanske på min blogg med några inlägg om det här med filmtjänster på nätet.

Pladd - 2010-10-29 22:54:43

Jag kan meddela att jag sett två filmer på Voddler idag, Elephant och Girls just want to have fun (fråga inte) och båda fungerade utan problem. Det var första gången jag fick uppleva problemfria visningar hos Voddler, så nu är jag riktigt nöjd. :)

Nit89ram - 2010-10-30 09:04:20

Jojjenito: Bra tankar kring Voddler!

Jag är dock fortfarande tveksam till betalfilmerna hos Voddler. De mest intressanta filmerna jag har hittat i deras katalog är bland gratisfilmerna och om jag vill köpa filmer digitalt gör jag det hellre via Headweb i nuläget. Bättra utbud och fungerar smärtfritt via ett Linux-operativsystem som jag kör (man får från Voddlers sida tyvärr inte göra en Linux-klient från filmbolagens sida).



Så du har haft mest problem med Voddler på senare tid? Hade själv tidigare under hösten problem med att filmen stannade plötsligt innan den var slut och man har tvungen att starta om. Men efter den senaste uppdateringen av programvaran har det fungerat smärtfritt för mig i alla fall.



Ser fram emot ett kommande inlägg om Voddler på din blogg. En blogg jag förövrigt ska börja följa framöver:)



Pladd: Kul att du gav Voddler en andra chans och att det fungerade smärtfritt :)

Jojjenito - 2010-10-31 18:50:57

Nit89ram: Japp, problemen med Voddler började i början av september och har sen fortsatt. Har väl försökt se tre filmer sen september och efter mycket trubbel har jag lyckats se klart dem, men med en riktigt dålig filmupplevelse eftersom känslan är att de kan krascha när som helst. Tog ett Voddler-uppehåll under oktober eftersom det inte funkade och jag bara blev irriterad. Mest konstigt är väl att när alla andra klagade i början av Voddler-lanseringen så funkade allt klockrent för mig (vilket det alltså gjorde fram till september).



Det där med betalfilmer: Jag har inget emot att betala för filmer vare sig det är hos Voddler eller Headweb förutsatt att det är bra filmer jag vill se och att tekniken funkar. Förstår dock det där med Linux (obegripligt att filmbolagen ska krångla).



Angående Headweb så håller jag med. Har använt det parallellt och Headweb slår Voddler med hästlängder, både när det gäller utbud, användarvänlighet och prestanda/stabilitet. Bara för att ta ett exempel: Voddler delade ju ut en gratisvoucher förra helgen (snöstormsvouchern). Bra tänkte jag. Efter en månads uppehåll med Voddler kan jag ju testa igen eftersom det skulle vara gratis. Försökte se Cracks (Jordan Scott). Gick inte alls. 5-10 minuter sen krasch. Gav upp efter en halvtimmes tragglande. Jag fick då ytterligare en gratisvoucher. Den utnyttjade jag idag för att försöka se samma film igen; det ännu sämre denna gång. Gav upp efter 25 min. Ibland gick filmen inte ens 2 sekunder innan det blev "Shutdown". Vad gjorde jag då? Jo, hyrde filmen på Headweb och såg filmen helt problemfritt!



Nja, så det blir nog Headweb i fortsättningen plus de andra tjänster som finns.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se