Gränsen - 2011-02-01 20:20:55 Ner Upp

Gränsen
Andra världskriget är ett välkänt tema när det kommer till film och allt från spelfilmer till dokumentärer har berört ämnet. Detta till den milda grad att jag känner att där finns en stor mättnad för denna typ av film och detta gäller framförallt spelfilmer. Många spelfilmer har dessutom, enligt min mening, helt fel angreppssätt när man ska ta sig an detta historiska ämne. Man är manipulativ snarare än beskrivande, vilket resulterar i att man tvingas in i ett känsloläge snarare än att man själv känner det. Det brukar ofta förstöra min filmupplevelse. Därför krävs det nya och intressanta infallsvinklar till detta ibland något uttjatade berättarmaterial för att filmen ska fungera på mig. Så varför inte göra det hela från ett svenskt perspektiv?

Gränsen är något så annorlunda som en krigsfilm (någorlunda i alla fall) som utspelar sig kring andra världskriget, ur ett svenskt perspektiv med svenska soldater. Filmen utspelar sig 1942 vid en vaktspärr i norra Värmland, i närheten av den norska gränsen. Några mil därifrån befinner sig det tyskockuperade Norge och med detta det pågående kriget. En natt får två nyfikna svenska soldater för sig att beträda gränsen, någonting som snabbt visar sig gå fel och snart startas jakten för att hämta hem dem igen.



Det första man märks av i filmen är det fina fotot som maximerar upplevelsen av de karga och snötäckta skogarna i Värmland, som ett "ingenmansland" mellan Sverige och Norge. Fotot känns påkostat, proffsigt och ingjuter en form av klass på filmen som man inte är van vid när det kommer till nutida svenska filmer. Detta tillsammans med nya, obekanta ansikten i de flesta av filmens roller ger ett piggt intryck. Man vill och framförallt vågar testa något nytt.

Det kan tyvärr inte filmens manus påstås vilja göra. Utom några få sekvenser här och var går man sällan från standardmallen när det kommer till krigsfilmer i anslutning till andra världskriget. Eftersom jag känner att för många av dessa filmer, inom denna subgenre, går i samma fotspår behövs och krävs det något nytt och originellt för att jag ska bli intresserad igen. Då räcker det enligt min mening inte att nyheten här främst är att man pratar svenska.



Svensk film behöver synnerligen våga testa nya saker och på så sätt uppskattar jag skaparna bakom Gränsen för att i alla fall försöka. Tyvärr blev det inte tillräckligt nytt för att det skulle bli riktigt intressant. Problemet (eller snarare fördelen) med vår historia är att vi inte har någon klar och tydlig berättelse från kriget som är "filmbar". Danskarna har Flamman & Citronen, norrmännen Max Manus och finnarna Finska vinterkriget. Vi har främst de svenska godstågen som vi kanske inte vill berätta högt om för eftervärlden. Detta till trots är det ändå skönt och veta att Sverige lyckades med att hålla sig utanför kriget. Trots som en följd av tvivelaktiga metoder eller inte.


Kommentarer Ner Upp
Fiffi - 2011-02-02 11:11:56

Bra och konstruktiv skriven recension. Kul att du sett den. :D

Fiffi - 2011-02-02 22:12:07

Såg förresten att du (för jag antar att det är du) ligger i topp på McDonalds filmquiz. Eller så har du en namne som är både grymt filmkunnig OCH klicksnabb ;)

Sofia - 2011-02-04 20:21:40

Håller med Fiffi: kul att någon tagit sig för att ha sett den här. Däremot är jag inte säker på att jag håller med dig om rent deskriptiva filmer i detta avseende skulle vara bättre än filmer som försöker förmedla någon form av känsla. Vad som blir fel är väl snarare när man väldigt försöker måla upp motsatspar av gott och ont.

BlueRoseCase - 2011-02-06 10:54:34

Aha, det var denna jag såg lite av i ett nyhetsinslag. Men jag kom in mitt i och fick varken veta filmtitel eller regissör. Att göra nyskapande krigsfilm är nog svårt, men jag tycker det låter intressant med, som du skriver, ett svenskt perspektiv.

Martin - 2011-02-06 12:06:41

Fiffi/Sofia: Ja, tyvärr verkar den har försvunnit lite i mediebruset. Jag såg den dagen efter premiären och salongen var oroväckande tom. Att sedan filmer som "Göta Kanal 2" kan dra fulla hus säger allt för mycket om vårt svenska filmklimat och inte undra på att man hellre satsar på säkra kort än att försöka göra något nytt. Därför gillar jag skaparna bakom "Gränsen" som lyckades göra den filmen med liten budget och utan stöd från Filminstitutet.



Sofia: Nu hänger jag tyvärr inte riktigt med vad du menar här, men om jag förstår dig rätt ser jag heller inget fel i att förmedla en känsla och det gör "Gränsen" bra. Fast filmen saknar intressanta karaktärer som kan få det att funka och då måste man ha en intressant historia att luta sig mot. Och där är filmens stora akilleshäl enligt mig. Och om man har sett en film som den ryska "Gå och se!", ska det mycket till för att jag ska bli imponerad när det kommer till att förmedla enbart känslor i krigsmiljö. Om du förstår hur jag menar?



BlueRoseCase: Mm, det är svårt göra nyskapande film och jag känner spontant att andra världskriget är fel epok att porträttera ur ett svenskt perspektiv. Hade hellre sett att man gick tillbaka lite mer i tiden då Sverige faktiskt räknades in som en stormakt och krigade därefter. Det hade varit intressant. Men om du får tillfälle till att se "Gränsen" på bio så gör gärna det :)

Nicklas Astfors - 2011-02-06 17:43:56

Ni har blivit utmanad av mrfilm.se



Läs mer om utmaningen här : http://www.mrfilm.se/2011/02/mrfilm-se-utmanar-dig/



/mrfilm.se

Sofia - 2011-02-13 11:22:07

Jag tror jag förstår vad du är inne på, även om om jag inte har sett "Gå och se!"

Joel Burman - 2011-02-20 19:49:15

Tycker du är väl snål med betyget och jag tycker att det du kristiserar med filmen är dess styrka. Att göra en enkel historia med tydliga karaktärer är oerhört sällsynt i sverige där allting ska krånglas till och intellektualiseras hela tiden. För mig är Gränsen den första "BRA" popcorn rullen i Sverige sedan Jägarna.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se