Att lyssna på film (poddradio) - 2011-07-03 11:39:48 Ner Upp

Sedan jag i våras äntligen skaffade mig en smartphone (måste försöka hålla med dagens kids och deras teknikprylar) har jag mer och mer insett fördelen och nyttan med poddradio (även kallad podcasts). Att med enbart ljudets förmåga förmedla allt från historier, kunskap och humor gör det till ett enkelt, smidigt och billigt nöje. Det enda som krävs är en någon form av nedladdningsplats och en mediaspelare sen har man underhållning för timmar framöver.

Det smidiga med en smartphone är att man enkelt installerar en RSS-läsare i telefonen, sedan lägger man bara till alla podsändningar man vill prenumerara på och därefter är det bara till att ladda ner alla avsnitt direkt i telefonen. En trevlig liten rutin som har uppstått hos mig sedan mitt senaste telefoninköp (som i och för sig fanns innan också men inte i samma utrsträckning) är att ta med mig några avsnitt och ta en liten, medel eller lång promenad beroende på avsnittens längd. Det ligger nästan något meditativt i det hela genom att denna rutin lyckas både med att rensa och fylla på knölen mellan axlarna som i folkum kallas "huvud". Ja, det har nästan blivit som ett beroende, men ett sådant beroende kan jag acceptera.

I alla fall har jag upptäckt fler och fler poddprogram under dessa månader och tänkte passa på att tipsa om några av dem (framförallt det filmrelaterade). Och om någon annan också har upptäckt tjusningen med poddradio så tveka inte att tipsa mig om andra trevliga poddprogram.



Spill.com (Audio Reviews)
Har i min YouTube-serie tidigare tipsat om Spill.com-gängets underhållande filmrecensioner, men då handlade det om videovarianten. Jag har genom poddradion upptäckt deras längre ljudvarianter som är mer omfattande och som jag nu föredrar framför videovarianten (videovarianten är en nedbantad version av poddsändningen och alla filmer som de recenserar blir inte videoklipp).

Under den grabbiga och underhållande ytan finns här en kärna av insiktsfulla och kloka kommentarer kring filmen i fråga. En kärna som försvinner i bruset i den nedbantade videovarianten.
Länk



SchmoesKnow
Även här har jag varit inne och berört huvudkaraktärerna tidigare i min YouTube-serie, men i detta fallet är det något helt nytt jämfört med deras filmrecensioner. Deras poddcast går nämligen ut på att de bjuder in en gäst till varje avsnitt och så snackar de fritt om film och allt det berör i en timmes tid ungefär. Låter spontant kanske lite för oorganiserat, men det brukar fungerar i slutändan.

Det som framförallt är tjusningen med "The Schomes"-podcast är att deras gäster (plus de själva emellanåt) har inblick i hur det verkligen fungerar i filmbranschen (gäller främst Hollywood). Som filmintresserad med dålig inblick har man byggt upp fördomar om framförallt de allra största filmbolagen i Hollywood. Något som inte allt för ofta visar sig frångå - utifrån denna podd - hur det verkligen går till i verkligenheten.
Länk



Tänkte även tipsa om mina andra poddfavoriter snabbt som inte direkt berör film, men som fortfarande är väl värda att spana (lyssna) in.

Filip och Fredriks podcast
Duon i fråga kanske inte behöver någon större presentation och om de behöver det så är du nog ändå inte intresserad utav detta. I alla fall går deras podcast ut på att Filip och Fredrik helt enkelt samtalar med varandra om allt möjligt, smått eller stort. Det är både underhållande, lärorikt och bland det bästa duon har gjort på mycket länge.
Länk

Tankesmedjan
Med underrubriker som "Sveriges enda satirprogram" och "Vi säger vad du ska tänka" så dissikerar Tankesmedjan-gänget fyra dagar i veckan dagens nyheter och främst vad våra förtroendevalda egentligen sysslar med. Lärorikt, tänkvärt och roligt, precis som public service ska vara.
Länk

Brunchrapporten
"Snuttifiering" av dagens nyheter så att även kidsen orkar lyssna på vad som händer ute i världen. En gång per dag går man igenom vad som har hänt och ska hända och hela tiden utifrån ett underhållande synsätt. Ett synsätt som både framför vad nyheten handlar om och som gör det hela underhållande att lyssna på. Till exempel hade de ett vampyrtema förra året när de intervjuade alla partiledare inför riksdagsvalet.
Länk

P3 Dokumentär
Grunden och där hela min poddfascination började. Känslan av att lära sig mer om en historisk händelse man redan trodde visste det mesta om eller känslan av att lära sig något helt nytt är svårslagen.
Länk



Kommentarer Ner Upp
Pladd - 2011-07-13 12:28:57

Även jag brukar ta promenader och lyssna på podcaster, framförallt Filip och Fredrik och P3 Dokumentär. Lyssnar även på Schulmans radioprogram.



Tidigare har jag alltid skött allt genom iPoden, men eftersom jag nu också tillhör smartphoneskaran vill jag förflytta all verksamhet dit. Har dock inte hittat något program/app som jag förstått mig på/fått att fungera optimalt. Vilket använder du?

Martin - 2011-07-17 11:35:06

Trevligt att höra, Pladd :)



Nu vet jag inte om du kör iPhone eller Android (din iPod kanske indikerar åt ett håll?), men jag som kör Android rekommenderar starkt BeyondPod. Där har man allt samlat på ett ställe.

Pladd - 2011-07-27 13:52:01

Nej då, ingen Apple denna gång. Har installerat BeyondPod nu och måste säga att det är ett utmärkt program. Påminner mycket om iTunes podsystem, som jag ju kunde sedan innan. Stort tack!


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se