Werner Herzog Eats His Shoe - 2011-03-04 08:49:34 Ner Upp

Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad av regissören Werner Herzogs filmer och hans verk. Regissöre som synbart brinner för sitt yrke att förmedla en historia stiger per automatik lite högre i rangordning och Herzog har en förmåga att göra själva filminspelningen till en intressant historia i sig. Jag hade sett Grizzly Man och Aguirre, der Zorn Gottes sedan tidigare och blivit imponerad av hans verk, men det var inte förrän min tredje Herzog-film Fitzcarraldo som intresset satte sig på allvar.

Historien om operaälskaren Brian Sweeney Fitzgerald och hans beslutsamhet att bygga ett operahus mitt i Sydamerikas djungler faschinerar på så många olika plan. För att porträrrera en man med galna idéer på den vita duken genomför filmteamet samma galna idéer för att visa hur galet det egentligen är och följdfrågan som snabbt dyker upp är ju vem som egentligen är galnast, personerna framför eller bakom kameran. I alla fall så är det en faschinerande film där jag rekommenderar bakomdokumentären Burden of Dreams lika mycket som filmen i sig.

Kärnan i Herzogs envishet och beslutsamhet i sitt filmskapande presenteras i kortfilmen Werner Herzog Eats His Shoe, där titeln beskriver det mesta. Herzog slog vad med Errol Morris att om han äntligen tog sig tid till att göra en film så lovade Werner äta hans skor som ett bevis på Morris ambition. Morris gjorde filmen Gates of Heaven och resten är som man brukar säga "historia".

 

Då personen som har lagt upp klippet på Youtube har inaktiverat inbäddning får ni följa länken nedan för att kunna ta del av spektaklet med Herzog och hans sko.

 


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2011-03-05 10:57:10

Jag förstod aldrig poängen med Fitzcarraldo, it didn't do it for me... Däremot kan jag tänka mig att dokumentären är intressant, den är ju en sådan man hört talas om tidigare.

BlueRoseCase - 2011-03-06 18:04:20

Har sett ett flertal av Herzogs verk och tycker de varierar i kvalitet. Med det sagt innebär dock alltid hans filmer en viss förväntan för mig. Av de jag sett är nog min favortfilm "Aguirre".

Martin - 2011-03-07 20:37:07

Sofia: För mig är det en av de bättre porträtten på mänskliga dumdristighet (på flera olika plan då) så den klickade direkt för mig. Antagligen spelade mitt nyfunna intresse gör opera en viss roll när det kom till min uppskattning för filmen.



BlueRoseCase: Jo, han verkade ha en salig blandning när det kommer till filmgenrer och kvalité under sin karriär. Men jag tycker ändå märka av ett visst brinnande intresse från Herzog till varje film han gör, oavsett förutsättningar.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se