Och nu är det dags för lite reklam. Eller? - 2011-09-25 22:04:32 Ner Upp

I Morgan Spurlocks, mest känd från Super Size Me, senaste dokumentär The Greatest Movie Ever Sold tar han sig an reklamen och produktplaceringens underbara värld. Som vanligt med Spurlocks filmer är underhållningsvärdet även här lika högt (om inte högre?) än kunskapsvärdet. Han lyckas presentera olika scenarier där reklam och produktplacering ändrar hur främst filmer kan se ut och hur den i slutändan påverkar oss i publiken.

Även om det hela är tänkvärt kan jag inte frångå känslan av att herr Spurlock slår upp lite väl många öppna dörrar här och missar att verkligen gå på djupet av problematiken kring reklam/produktplacering. Är det egentligen något större problem med det, skadar det trovärdigheten för filmen i fråga eller är det enbart något bra som möjliggör att filmens ens blev gjord? Oavsett det missade målet gillar jag Spurlocks grundprincip med filmen att den helt ska finansieras med hjälp av reklampengar.

 

Hela detta tema återaktualiserades lite hos mig när en person från en internetsida ville få tag på mig via kommentarsfältet. Det visade sig att personen i fråga kom från en casinorelaterad hemsida och att de ville sponsra ett inlägg hos mig där jag länkade någonstans i texten till deras sida. Genast började olika frågeställningar dyka upp i mitt huvud? Kan detta skada min trovärdighet och argument som filmintresserad? Ska jag börja blanda in pengar till ett av mina allra heligaste fritidsintresse, ett som jag enbart håller på med för skojs skull? Framförallt, har jag ens något förtroendekapital att riskera med att göra detta?

 

Mer som en utmaning än något annat tänkte jag försöka tackla detta och presentera något som jag kan stå bakom till hundra procent utan att skämmas. Det första jag kom fram till var att undersöka vad det var för sida som stod bakom denna förfråga. Jag som inte är någon spelare själv, i alla fall inte i den bemärkelsen som berör sidan i fråga, kanske inte ska uttala mig om dess kvalitéer. Men hade jag velat börja spela hade jag helt klart sett en stor nytta i sidan. En trovärdig och lättanvänd guide är A och O för att snabbt förstå hur spelet/spelen fungerar och där verkar företaget göra sitt jobb ytterst väl.

 

Eftersom jag då inte själv spelar något personligen borde mina intressen inte krocka med det berörda företaget och då borde väl reklamen vara ok? Eller? För en av de värsta synderna man enligt mig kan göra i reklamvärlden är när det alltför tydligt framgår att reklamen har påverkat den sponsrades åsikter. Så den första fallgropen verkade jag (kan jag hoppas i alla fall) ha undvikit.

 

Sedan har vi den andra dödssynden om att den som utsätts för reklam känner sig lurad och förd bakom ljuset. Fast i och med att jag öppet framför vad det hela handlar om borde detta också ha undvikits. Eller? Men kan man verkligen göra det så pass lätt för sig att bara för att man är transparent blir reklamen automatiskt ok för det?

 

 

Slutligen, och det som är lika viktigt som de övriga delarna, är att personerna bakom reklamen ska känna sig nöjd med att kunna få fram sitt företag och budskap. Frågan är vad "casinosidan" ska tycka om detta tillvägagångssätt? Ska man framföra att undersökningar har visat att all form av uppmärksamhet på sitt varumärke, god som dålig, i slutändan stärker detsamma. Innan oljeutsläppet i den Mexikanska golfen förra året förknippade jag till exempel BP enbart med gamla avdankade bensinstationer från 80-talet. Tack vare oljeutsläppet vet jag idag mer om företaget än så, vilket ironiskt nog på ett sätt har stärkt detsamma. Hoppas dock inte den berörda hemsidan tycker detta jag försöker framföra nu är ett dåligt sammanhang.

 

Ja, vad ska man säga om det här egentligen. En underhållande dokumentär och en liten förfrågan slutade i någon form av meta-diskussion à la Charlie Kaufman. Man ska väl ändå inte tro att man är något märkvärdigt själv och ta sig på allt för stort allvar? I alla fall hoppas jag att alla inblandade vet vad det hela handlar om och att alla på så sätt blev nöjda. Åh, just det. Jag höll ju nästan på att glömma en viktig sak och detalj i sammanhanget.

 

"This message has been brought to you by......[Företagsnamn]"

 


Notis: Företaget nappade inte på den transparenta reklamstilen som jag hade tänkt mig med detta inlägg, därav är de heller inte namngivna. Men det satte i alla fall igång tankeverksamheten lite extra hos mig och det kan vara värt alla reklampengar i världen.

 


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2011-09-27 21:23:49

Spännande att du fick till en så hyperaktuell metatext -- bra skrivet! :)

Fiffi - 2011-09-30 22:50:11

Jättebra recension! Jag var tvungen att läsa igenom den två gånger :) Bra slutkläm dessutom :)

Jojjenito - 2011-10-01 22:46:47

Ja, reklam kan man fundera på en del. Är det så farligt egentligen? Visst, det är jobbigt, värdelöst och man vill helst slippa se och höra den. Men är det nåt farligt?



Apropå filmer om reklam och dylika teman så vill jag tipsa om filmen Surplus: Terrorized Into Being Consumers.



http://jojjenito.wordpress.com/2011/04/13/surplus/


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se