On Days Like These (The Italian Job) - 2011-03-24 13:18:01 Ner Upp

Har sedan tidigare listat upp mina favoriter bland öppningscener. Häromdagen hittade jag dock en ny favorit när jag spanade in The Italian Job, originalet från 1969. Personligen gillade jag den harmoniska och rofyllda stämningen som inledningsscenen framför och direkt sätts tonen i filmen med bilar i fokus, vilket kommer att fortsätta på samma vis genom hela filmen. Hela sinnesstämmningen förstärks ytterligare av Matt Munro som sjunger låten "On Days Like These". Vackert!

 

Filmmusik (Spotify)

 


Kommentarer Ner Upp
Pladd - 2011-03-31 15:33:52

Det var bättre förr! Jämför den här underbara scenen, eller framförallt den härliga The Persuaders-scenen i allra första avsnittet med med den hektiska jakten i början av Quantom of Solace. Oj, det har hänt mycket av ondo under alla dessa år.



För övrigt tycker jag hela Italien Job är hur charmig som helst.

Martin - 2011-04-01 13:33:48

@Pladd: Nu gillade jag i och för sig biljakten i Quantom of Solance (framförallt hur den påbörjades direkt utan förvarning), men jag förstår hur du menar. Men när det kommer till "biljakter" är nog den mer harmoniska varianten är föredra för min del. Framförallt med tanke på den berömda Mini-jakten i just "The Italian Job".



Håller med om att The Italian Job är hur charmig som helst. Både bilarna, kläderna, miljöerna och musiken andas och frodas i 60-tals romantik. Jag tror heller inte det är fysiskt möjligt att göra en mer brittisk film utan att det blir parodiskt ;)


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se