Bästa film:
De ofrivilliga
Producent: Erik Hemmendorff
Låt den rätte komma in
Producent: John Nordling och Carl Molinder
Maria Larsson eviga ögonblick
Producent: Thomas Stenderup
Kommentar: Hade gärna sett att De ofrivilliga fick ta hem det här priset, för sin originella stil som en svensk film aldrig har sett ut innan.
Men Jan Troells film var en värdig vinnare och jag förstår varför den föll juruyn mer i smaken än Rubens Östlunds film.
De ofrivilliga
Producent: Erik Hemmendorff
Låt den rätte komma in
Producent: John Nordling och Carl Molinder
Maria Larsson eviga ögonblick
Producent: Thomas Stenderup
Kommentar: Hade gärna sett att De ofrivilliga fick ta hem det här priset, för sin originella stil som en svensk film aldrig har sett ut innan.
Men Jan Troells film var en värdig vinnare och jag förstår varför den föll juruyn mer i smaken än Rubens Östlunds film.
___________________________________________________________________________
Bästa regi:
Tomas Alfredson för Låt den rätte komma in
Jan Troell för Maria Larssons eviga ögonblick
Ruben Östlund för De ofrivilliga
Tomas Alfredson för Låt den rätte komma in
Jan Troell för Maria Larssons eviga ögonblick
Ruben Östlund för De ofrivilliga
Kommentar: Ruben Östlund var min stora favorit i den här kategorien, just för att hans film spräglar mer hans egna idéer. Ruben var själv med och skrev manuset och han jobbade mer mot verkligheten, gentemot Thomas Alfredsson.
___________________________________________________________________________
Bästa kvinnliga huvudroll:
Lena Endre för rollen som Susanna i Himlens hjärta
Maria Heiskanen för rollen som Maria Larsson i Maria Larssons eviga ögonblick
Cecilia Milocco för rollen som lärarinnan i De ofrivilliga
Kommentar: Välförtjänt enligt mig. I en redan stjärnfylld film så var det Maria som var den starkast lysande stjärnan.
Lena Endre för rollen som Susanna i Himlens hjärta
Maria Heiskanen för rollen som Maria Larsson i Maria Larssons eviga ögonblick
Cecilia Milocco för rollen som lärarinnan i De ofrivilliga
Kommentar: Välförtjänt enligt mig. I en redan stjärnfylld film så var det Maria som var den starkast lysande stjärnan.
___________________________________________________________________________
Bästa manliga huvudroll:
Mikael Persbrandt för rollen som Sigfrid Larsson i Maria Larssons eviga ögonblick
Gustaf Skarsgård för rollen som Göran Skoogh i Patrik 1,5
Peter Stormare för rollen som Klemens i Varg
Mikael Persbrandt för rollen som Sigfrid Larsson i Maria Larssons eviga ögonblick
Gustaf Skarsgård för rollen som Göran Skoogh i Patrik 1,5
Peter Stormare för rollen som Klemens i Varg
Kommentar: Fick till slut vinna sin Guldbagge, efter många nomineringar, och det var helt välförtjänt. Gjorde ett starkt porträtt av kvinnokarlen Sigfrid Larsson och han hade ett bra samspel med Maria Heiskanen.
___________________________________________________________________________
Bästa kvinnliga biroll:
Maria Lundqvist för rollen som Ann i Himlens hjärta
Amanda Ooms för rollen som Mathilda i Maria Larssons eviga ögonblick
Marie Robertson för rollen som Birgitta i Rallybrudar
Maria Lundqvist för rollen som Ann i Himlens hjärta
Amanda Ooms för rollen som Mathilda i Maria Larssons eviga ögonblick
Marie Robertson för rollen som Birgitta i Rallybrudar
___________________________________________________________________________
Bästa manliga biroll:
Jesper Christensen för rollen som Sebastian Pedersen i Maria Larssons eviga ögonblick
Torkel Petersson för rollen som Sven Skoogh i Patrik 1,5
Per Ragnar för rollen som Håkan i Låt den rätte komma in
Jesper Christensen för rollen som Sebastian Pedersen i Maria Larssons eviga ögonblick
Torkel Petersson för rollen som Sven Skoogh i Patrik 1,5
Per Ragnar för rollen som Håkan i Låt den rätte komma in
Kommentar: Per Ragnar gjorde en minnesvärd rollprestation i Låt den rätte komma in och var en personlig favorit. Men Jesper Christensen's, eller Mr. White som jag föredrar att kalla honom, presation i Maria Larssons Eviga Ögonblick gick inte av för hackor, så jag har ingenting att klaga på egentligen.
___________________________________________________________________________
Bästa manuskript:
John Ajvide Lindqvist för manuskriptet till Låt den rätte komma in
Niklas Rådström, Agneta Ulfsäter-Troell och Jan Troell för manuskriptet till Maria Larssons eviga ögonblick
Ruben Östlund och Erik Hemmendorff för manuskriptet till De ofrivilliga
Kommentar: Bevisade att författaren till ursprungsromanen som filmen baseras på, även kan göra ett bra filmmanus.
John Ajvide Lindqvist för manuskriptet till Låt den rätte komma in
Niklas Rådström, Agneta Ulfsäter-Troell och Jan Troell för manuskriptet till Maria Larssons eviga ögonblick
Ruben Östlund och Erik Hemmendorff för manuskriptet till De ofrivilliga
Kommentar: Bevisade att författaren till ursprungsromanen som filmen baseras på, även kan göra ett bra filmmanus.
___________________________________________________________________________
Bästa foto:
Marius Dybwad Brandrud för fotot i De ofrivilliga
Hoyte van Hoytema för fotot i Låt den rätte komma in
Jan Troell och Mischa Gavrjusjov för fotot i Maria Larssons eviga ögonblick
Marius Dybwad Brandrud för fotot i De ofrivilliga
Hoyte van Hoytema för fotot i Låt den rätte komma in
Jan Troell och Mischa Gavrjusjov för fotot i Maria Larssons eviga ögonblick
___________________________________________________________________________
Bästa utländska film:
Lust, Caution
Regi: Ang Lee
No Country for Old Men
Regi: Joel & Ethan Coen
There Will Be Blood
Regi: Paul Thomas Anderson
Lust, Caution
Regi: Ang Lee
No Country for Old Men
Regi: Joel & Ethan Coen
There Will Be Blood
Regi: Paul Thomas Anderson
___________________________________________________________________________
Bästa kortfilm:
Dockpojken
Regi: Johannes Nyholm
Istället för abrakadabra
Regi: Patrik Eklund
Lögner
Regi: Jonas Odell
Dockpojken
Regi: Johannes Nyholm
Istället för abrakadabra
Regi: Patrik Eklund
Lögner
Regi: Jonas Odell
___________________________________________________________________________
Bästa dokumentärfilm:
H:r Landshövding
Regi: Måns Månsson
En enastående studie i mänsklig förnedring
Regi: Patrik Eriksson
Maggie vaknar på balkongen
Regi: Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark, Beatrice Maggie Andersson
H:r Landshövding
Regi: Måns Månsson
En enastående studie i mänsklig förnedring
Regi: Patrik Eriksson
Maggie vaknar på balkongen
Regi: Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark, Beatrice Maggie Andersson
___________________________________________________________________________
Guldbaggar för "särskilda insatser":
Matti Bye för musiken till Maria Larssons eviga ögonblick
Eva Norén för produktionsdesignen i Låt den rätte komma in
Per Sundström, Jonas Jansson och Patrik Strömdahl för ljudet i Låt den rätte komma in
Kommentar: En speciellt eloge till ljudteamet som lyckades dubba en huvudkaraktär (Eli) så bra, att jag inte visste att hon var dubbad förrän jag läste det i en intervju.
Eva Norén för produktionsdesignen i Låt den rätte komma in
Per Sundström, Jonas Jansson och Patrik Strömdahl för ljudet i Låt den rätte komma in
Kommentar: En speciellt eloge till ljudteamet som lyckades dubba en huvudkaraktär (Eli) så bra, att jag inte visste att hon var dubbad förrän jag läste det i en intervju.
___________________________________________________________________________
Hedersbagge:
Harriet Andersson
Harriet Andersson
___________________________________________________________________________
Gullspiran:
Georg Riedel (för en person som gjort enastående insatser inom barnfilmen)
Georg Riedel (för en person som gjort enastående insatser inom barnfilmen)
___________________________________________________________________________
Biopublikens pris:
Arn - Riket vid vägens slut
Arn - Riket vid vägens slut