Top 10 Sequels That Aren't As Bad As Everyone Says - 2010-12-29 23:39:33 Ner Upp

Uppföljare är ett intressant kapitel inom filmvärlden och ett starkt omdebatterat också. Antingen blir det ett kärt återseende av gamla favoritkaraktärer eller en vidareutveckling av sin favoritfilm. Det kan även ses som en snabbt genväg för filmbolagen till de stora pengarna, då man använder ett redan väletablerat varumärke och mjölkar ur konceptet lite mer. Oavsett ens åsikte finns de ständigt närvarande varje år när det föregående årets ska sammanställas.

Passade nog har James Rolfe på Cinemassacre sammanställt kloka tankar och funderingar kring dessa ständiga uppföljare och även gjort en egen topplista på uppföljare som enligt honom har oförtjänt dåligt rykte. Mycket nöje!

 

(Cinemassacre)

 


Kommentarer Ner Upp
filmitch - 2010-12-30 02:25:44

Rolig lista. jag tycker faktiskt att Gremlins 2 är bättre än ettan. psycho 2 är inte heller så dålig. Spiderman 3 gillade jag oxå den var lite mer fartfylld än 1 och 2. halloween 3 kanske man skulle ge en ny chans det var lääänge sen jag såg den.

Pladd - 2010-12-31 02:25:11

Fräck video! Jag tycker generellt att uppföljare får alldeles för mycket skit av den enkla anledningen att det är lätt att sparka på en uppföljaren. Därför fanns det många exempel jag verkligen kunde hålla med om.

RJ - 2011-01-02 02:47:31

Jättebra klipp! Många jag håller med honom om. :)

Sofia - 2011-01-02 11:21:15

Många bra exempel och visst är det lätt att sparka på uppföljare bara för att de är uppföljare. Psycho 2 är som sagt förvånansvärt bra med tanke på förutsättningarna och både Gremlins 2 och Spiderman 3 har sina poänger. Men allvarligt, Lost World och Indy IV?! De var inte särskilt bra filmer i sig, uppföljare eller inte.

Martin (Nit89ram) - 2011-01-02 14:09:21

filmitch: Gremlins 2 tyckte jag mycket om, just för dess självdistans och förmåga att göra något annorlunda jämfört med ettan, men som ändå fungerar.



Pladd: Fast i och med att man har lärt sig att älska ettan och hur det "ska vara", blir det svårt att på något sätt överträffa den med en uppföljare. Sen att den del kanske inte ens vill ge uppföljaren en chans innan de sågar den tycker jag är tråkigt.



RJ: Några exempel? Jag håller med honom i vissa hänseenden (Gremlins 2) och andra inte (Spider-Man 3).



Sofia: Helt klart! En uppföljare har redan från start en lång uppförsbacke att vandra. Psycho 2 har jag inte sett, men Gremlins 2 har jag sett och gillade hur man utvecklade konceptet från ettan. Spider-Man 3 klickade inte för mig, mycket tack vare att man förde in alldeles för många sidohistorier i filmen och hur man gjorde med Venom. Hade hoppats på att Raimi inte hade övertalas att tvångsmässigt föra in Venom i historien "bara för att" och sedan inte göra något större med honom. Då kunde det lika gärna vara.



Lost World hade inte samma härliga atmosfär som Jurassic Park, men jag tycker ändå det var en sevärd film. Indy IV har jag inte sett än och indirekt undvikit, men jag kan inte såga den förrän jag själv har sett den.

RJ - 2011-01-03 08:44:47

T.ex. Indiana Jones 4, Terminator 3 och The Lost World. Indy 4 tyckte jag var skitkul, T3 var häftig och The Lost World gillade jag lika bra som ettan. ;)

Sofia - 2011-01-03 20:34:02

@Martin: Håller med om att Spidey 3 blev för rörig men det är alltid kul när den ûbergode hjälten solkar ned sig lite (VSB: Superman III där Clark tom dricker whiskey!).



@Martin & RJ: Nä, nä, Lost World missar alldeles för många intressanta funderingar kring dinosarnas värld och funktion från boken och lilltjejen förstör nästan hela filmen. Men den är ändå bättre än Indy IV, det ska erkännas.

BlueRoseCase - 2011-01-11 18:16:07

Nu rör det sig visserligen om smak, men jag håller inte med om att ex The Lost World är underskattad. Den är alldeles för rörig och oinspirerad i mitt tycke. Däremot håller jag (överraskande) nog med om att Halloween III är just underskattad. Tycker den är en riktigt underhållande om än otrolig liten bagatell.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se