Inför Oscarsgalan 2010 - 2010-02-27 14:19:17 Ner Upp

Februari övergår till mars och snart är det dags för en av årets stora händelser i filmvärlden, Oscarsgalan. Även om man inte håller priset högre än en bekräftelse från en jury som kanske inte premierar utmanande filmskapande i första taget, så kan man inte ta ifrån galan dess stjärnglans. Årets gala äger rum natten mellan den sjunde och åttonde mars, svensk tid, och Kanal9 sänder årets gala i svensk TV. Nomineringarna i de olika kategorierna är sedan en tid tillbaka redan klara, men om du har lyckats missa dem så finns de att tillgå på guldgubbens officiella hemsida.

Själv så har februarimånad varit en lång förberedelse inför galan för mig, där jag har försökt att pricka av de filmer som jag tyckt verkat vara mest intressant. Jag redan sett en del filmer bland de nominerade från året, men där fanns några undantag. Jag har främst fokuserat på tre kategorier under min förberedelse:
  • De två manuskategorierna (Bästa originalmanus och Bästa manus baserat på förlaga)
    Det är främst här som kreativiteten får någorlunda fritt spelrum och prisas under galan. De mest intressanta filmerna bland de nominerade brukar också oftast dyka upp här.
  • Bästa film
    Får väl anses vara galans flaggskepp och som intressant nog har utökats i år till tio nominerade, vilket jag tråkigt nog får kategorin att bli lite urvattnad. Men jag får väl se hur utfallet blir innan jag helt avfärdar ändringen.
  •  

Några inlägg framöver kommer jag alltså att fokusera på de tre nyss nämnda kategorierna och ge min synpunkt på de nominerade filmerna. Alltså min rangordning av de nominerade filmerna i var kategori och hur jag hoppas att Oscarsakademin tänker när de väljer ut vinnarna. Jag kommer alltså inte att tippa hur utfallet eventuellt kommer att bli under galan, utan hur jag själv tycker att det ska vara. Tippningen kommer att dyka upp här under ett senare skede.


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se