Inför Oscarsgalan 2010: Bästa film - 2010-03-04 21:11:19 Ner Upp
Dags för min sista kategori inför årets gala och då passar det ju bra att avsluta med galans eget flaggskepp, "Bästa film". När det gäller mina favoritfilmer från tidigare år så har det historiskt sätt så har det varit väldigt blandat när det gäller pris eller ej. Ibland har mina favoriter fått pris, ibland inte och oftast så har de inte ens blivit nominerade. Detta till trots så har priset en viss tyngd och i år är den stora nyheten att kategorin har utökats till tio filmer.

De nominerade är:



Min rangordning
:

#10

The Blind Side
Kommentar: Tråkig, tillrättalagd och allmänt smörig. Om inte detta vore nog så kretsar filmen kring sport, ett inslag som nästan aldrig fungerar på film. Detta är den främsta anledning för mig att det inte fungerar med tio nominerade filmer. Bredden finns helt enkelt inte i årets startfält.

#9

Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
Kommentar: Dramatiskt så det står härliga till, men jag tilltalas ändå inte fullt ut av Precious. Sin mörka och tragiska historia till trots så griper filmen inte tag om mig så mycket som jag hade hoppats på.

#8

An Education
Kommentar: Ett lite småfyndigt manus signerat Nick Hornby och överlag härlig 60-tals känsla står på filmens pluskonto. Men det krävs mer för att vinna en Oscar och jag tror inte att man kommer att minnas den här filmen om säg 20 år.

#7

A Serious Man
Kommentar: Bröderna Coen har en hög lägsta nivå och de vet verkligen hur man gör film. Även om den här filmen är något av en mellanfilm, så finns här ändå en mängd detaljer och intressanta karaktärer som håller intresset uppe.

#6

Avatar
Kommentar: Årets största film när det gäller förhoppningar och biointänkter. En spektakulär upplevelse på bio, helst i 3D, men historien lämnar mer att önska. Ska bli intressant att se hur den står sig mot nästa stora effektfilm som dyker upp härnäst.

#5

The Hurt Locker
Kommentar: Independentfilmen som ingen ville finansiera och nu är den med bland favoriterna vid årets gala. Kathryn Bigelow lyckas skickligt regissera och bygga upp den ena spänningsscenen efter den andra. Frågan är dock om den fortfarande håller vid en omtitt eller två. Känslan jag fick när jag såg filmen var att det mesta kom fram vid första titten.

#4

Up in the Air
Kommentar: Filmen som blandar komedi och tragedi på ett balanserat och intressant sätt. En film med en hög lägsta nivå genom hela och den bland de nominerade som bäst lyckas spegla det samhället vi lever i idag.

#3

Up
Kommentar: En av Pixars främsta och mest mognaste verk. Äntligen så fick Pixar sin välförtjänta nominering till "Bästa film". Up är en mycket lämplig kandidat för att visa upp studions kapacitet både när det gäller tekniken framför och berättelsen bakom.

#2

District 9
Kommentar: En frisk fläkt i en annars avsomnande genre. Med små medel och rätta kunskaper så har man här lyckas skapa en modern sci-fi-klassiker. Till skillnad mot Avatar så lyckas man i District 9 bättre blanda effekter med historia och budskap, och resultatet märks tydligt.

#1

Inglourious Basterds
Kommentar: Årets bästa film alla kategorier. Underhållningsfaktorn är hög genom hela filmen och dialogen är utsökt. Alla inblandande skådespelare visar sig från sin bästa sida och Tarantino visar återigen sin kunskap när det gäller filmskapande.


Kommentarer Ner Upp
D-RL - 2010-03-05 09:20:51

Tråkigt att Tarantino får slåss mot Camerons påkostade blåingar och feministivrarnas Kathryn Bigelow. Inglorious Basterds borde nog ha fått premiär nästa år i stället. Samma sak med District 9 som troligen kommer att marginaliseras helt i 2010 års upplaga av Oscargalan.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se