Inför Oscarsgalan 2010: Tippning - 2010-03-05 12:59:05 Ner Upp

Dags för tippning och då är det dags att lägga mina egna åsikter åt sidan. Hur kan juryn tänkas argumentera kring sina val av vinnare och vilka är de mest lämpliga vinnarna enligt dem? Nedan följer en lista med de mest intressanta kategorierna vid årets gala och vilken jag tror utses som vinnare. Jag kan förstå att det inte är särskilt roligt att läsa en lång lista, helt utan några egna kommentarer från min sida. Se istället den här listan som ett bevis på att jag inte kommer att ändra min tippning under galans gång och som en förstudie till uppföljningen på tippningen som jag kommer till att göra nästa vecka.

Bästa manliga huvudroll

* Jeff Bridges in Crazy Heart

Bästa manliga biroll
* Christoph Waltz in Inglourious Basterds

Bästa kvinnliga huvudroll
* Sandra Bullock in The Blind Side

Bästa kvinnliga biroll
* Mo’Nique in Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire

Bästa animerade långfilm
* Up, Pete Docter

Bästa art direction
* The Imaginarium of Doctor Parnassus : Dave Warren and Anastasia Masaro, Set Decoration: Caroline Smith

Bästa foto
* Inglourious Basterds, Robert Richardson

Bästa kostym
* The Imaginarium of Doctor Parnassus, Monique Prudhomme

Bästa regi
* The Hurt Locker, Kathryn Bigelow

Bästa dokumentära långfilm
* The Cove, Louie Psihoyos and Fisher Stevens

Bästa filmklipp
* The Hurt Locker, Bob Murawski and Chris Innis

Bästa utländska film
* The White Ribbon, Germany

Bästa makeup
* Il Divo, Aldo Signoretti and Vittorio Sodano

Bästa musik (Original score)
* Avatar, James Horner

Bästa musik (Original song)
* “The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)” from Crazy Heart, Music and Lyric by Ryan Bingham and T Bone Burnett

Bästa film
* Avatar

Bästa animerade kortfilm
* A Matter of Loaf and Death, Nick Park

Bästa ljudklippning
* Avatar, Christopher Boyes and Gwendolyn Yates Whittle

Bästa ljudmix
* Avatar, Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson and Tony Johnson

Bästa specialeffekter
* Avatar, Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones

Bästa manus baserat på förlaga
* Up in the Air, Screenplay by Jason Reitman and Sheldon Turner

Bästa originalmanus
* Inglourious Basterds, Written by Quentin Tarantino


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se