Oscarsgalan 2010: Uppföljning - 2010-03-08 17:17:46 Ner Upp

Då var årets gala över för den här gången och alla priser är utdelade. Årets gala var ingen höjdare vare sig underhållningsmässigt eller prismässigt, men det är fortfarande Oscarsgalan vi pratar om. Värdparet Martin/Baldwin skötte sig bra, men var tyvärr med alldeles för lite. Man lade alldeles för mycket tid att presentera skådespelarpriserna, vilket både var tröttsamt och gjorde att galan gick över utsatt tid. Hoppas det blir en förbättring på den punkten nästa år.

Min tippning gick inte alls bra och galan innehöll alldeles för många negativa överraskningar när det gäller pristagare. Jag tappade intresset för galan vid manuskategorierna, då jag verkligen inte förstod hur juryn tänkte där, och intresset kom egentligen inte tillbaka på hela galan. Dock så blev jag glad över priset för "Bästa utländska film", då det var min personliga favorit som vann.


Nedan följer hur min tippning egentligen gick:

Bästa manliga biroll
Min tippning:Christoph Waltz in Inglourious Basterds
Pristagare: Christoph Waltz in Inglourious Basterds

Bästa animerade långfilm
Min tippning: Up, Pete Docter
Pristagare: Up, Pete Docter

Bästa musik (Original song)
Min tippning: “The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)” from Crazy Heart
Pristagare:  “The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)” from Crazy Heart

Bästa originalmanus
Min tippning: Inglourious Basterds, Written by Quentin Tarantino
Pristagare: The Hurt Locker, Written by Mark Boal

Bästa animerade kortfilm
Min tippning: A Matter of Loaf and Death, Nick Park
Pristagare: Logorama, Nicolas Schmerkin

Bästa makeup
Min tippning: Il Divo, Aldo Signoretti and Vittorio Sodano
Pristagare: Star Trek, Barney Burman, Mindy Hall and Joel Harlow

Bästa manus baserat på förlaga
Min tippning: Up in the Air, Written by Jason Reitman and Sheldon Turner
Pristagare: Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire, Written by Geoffrey Fletcher

Bästa kvinnliga biroll
Min tippning: Mo’Nique in Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire
Pristagare: Mo’Nique in Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire

Bästa art direction
Min tippning: The Imaginarium of Doctor Parnassus, Dave Warren, Anastasia Masaro and Caroline Smith
Pristagare: Avatar, Rick Carter, Robert Stromberg and Kim Sinclair

Bästa kostym
Min tippning: The Imaginarium of Doctor Parnassus, Monique Prudhomme
Pristagare: The Young Victoria, Sandy Powell

Bästa ljudklippning
Min tippning: Avatar, Christopher Boyes and Gwendolyn Yates Whittle
Pristagare: The Hurt Locker, Paul N.J. Ottosson (Svensk!)

Bästa ljudmix
Min tippning: Avatar, Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson and Tony Johnson
Pristagare: The Hurt Locker, Paul N.J. Ottosson and Ray Beckett

Bästa foto
Min tippning: Inglourious Basterds, Robert Richardson
Pristagare: Avatar, Mauro Fiore

Bästa musik (Original score)
Min tippning: Avatar, James Horner
Pristagare: Up, Michael Giacchino

Bästa specialeffekter
Min tippning: Avatar, Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones
Pristagare: Avatar, Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones

Bästa dokumentära långfilm
Min tippning: The Cove, Louie Psihoyos and Fisher Stevens
Pristagare: The Cove, Louie Psihoyos and Fisher Stevens

Bästa filmklipp
Min tippning: The Hurt Locker, Bob Murawski and Chris Innis
Pristagare: The Hurt Locker, Bob Murawski and Chris Innis

Bästa utländska film
Min tippning: The White Ribbon, Germany
Pristagare: El secreto de sus ojos, Argentina

Bästa manliga huvudroll
Min tippning: Jeff Bridges in Crazy Heart
Pristagare: Jeff Bridges in Crazy Heart

Bästa kvinnliga huvudroll
Min tippning: Sandra Bullock in The Blind Side
Pristagare: Sandra Bullock in The Blind Side

Bästa regi
Min tippning: The Hurt Locker, Kathryn Bigelow
Pristagare: The Hurt Locker, Kathryn Bigelow

Bästa film
Min tippning: Avatar
Pristagare: The Hurt Locker

Resultat:
10/22
Kommentar:
Får väl inte anses som ett bra resultat. Jag bommande helt manuskategorierna, vilket jag var förvånad över och samtidigt besviken över vilka pristagare juryn till slut valde.Bästa specialeffekter till Avatar var givet, men jag trodde att Camerons mastodontfilm skulle knipa fler teknikpriser. Skådespelarpriserna och "Bästa regi" tippade jag rätt i alla fall, så jag fick avsluta det något sånär snyggt.


Kommentarer Ner Upp
D-RL - 2010-03-11 00:20:27

Tror att bettingbolagen vann storkovan på årets Oscargala, var så säker.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se