Jeff Bridges goes country - 2011-08-16 22:52:51 Ner Upp

The Dude, His Dudeness, Duder eller El Duderino. Kärt barn har många namn som uttrycket lyder och rollen som Jeffrey Lebowski får väl anses vara Jeff Bridges paradroll i sin karriär. En gedigen skådespelarkarriär och ett yrke som känns som ett naturligt val med tanke på hans pappa och brors dito.

Musik är däremot inget man spontant förknippar Jeff med i första taget. Men efter hans Oscarsvinnande roll i Crazy Heart, som den avdankade countrystjärnan Bad Blake, har han fått blodad tand för detta konstnärliga uttryck. Den 16:e augusti släpptes det självbetitlade albumet där Jeff, tillsammans med producenten och vännen T-Bone Burnett, bygger vidare på countrytemat från filmen. Är själv inte särskilt insatt i countrygenren, men i min mening har de båda herrarna skapat en gedigen och välbearbetad skiva väl värd att lyssna in.

 

Hade sedan tidigare hört talas om att Jeff skulle släppa en skiva under 2011, men det som till en början lät som ett litet udda val visade sig bli riktigt trevligt till slut. Har i efterhand också förstått att musiken alltid har varit nära till hands för Jeff och han släpptes faktiskt en skiva redan 2000 vid namn Be Here Soon.

För att skapa dig en egen uppfattning kring skivan och The Dudes kvaliteter som countrystjärna är det bara till att klicka på omslaget nedan (Spotify-länk).

 


Kommentarer Ner Upp
Pladd - 2011-08-19 19:42:31

Jag har läst flera gånger om hans soloalbum, men aldrig tagit mig tid för att lyssna på den. Får bli ändring på det.



Annars njuter jag i stora drag när jag ser sånt här: http://www.youtube.com/watch?v=2HFe89k4K4E



The Dude Abides!

Emilia Johansson - 2011-08-29 17:47:20

Hej, jag skulle vilja komma i kontakt med dig, men hittar ingen mailadress, skulle du kunna maila mig istället? Mvh, Emilia


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se