Galasäsong 2010 - 2011-01-24 19:45:19 Ner Upp


Året har så sakteliga börjat rulliga igång och då måste man självklart titta tillbaka på det gångna filmåret en gång till för att undersöka vad som egentligen hände. Det är såklart dags för prisgalor av olika slag och med olika betydelser.

Ikväll är det dags för den svenska variantern Guldbaggen och mitt intresse minst sagt minimal inför denna tilllställning. Efter det magiska året 2008 (De ofrivilliga, Låt den rätte komma in, Maria Larssons eviga ögonblick) som fick mig intresserad av galan igen, har mitt intresse för galan snabbt sjunkit igen. Svinalängorna, som jag inte har sett än, lär ta hem det mesta och det räcker för mig.

Golden Globe-galan gick av stapeln förra veckan är en mer avslappnad variant än Oscarsgalan, men för mig räcker det med en gala per år och då väljer jag hellre den något mer prestigefyllda guldgubben än någon glob. Höjdpunkterna från galan går dock alldeles utmärkt att beskåda på Youtube.

För som sagt är det guldgubben, Academy Award eller Oscars (kärt barn har många namn) som intresserar mig mest. Det finns många nackdelar med galan (politiken bakom verkar ibland viktigare än filmen i sig) och en prisgala är trots allt ändå en upphottat firmafest, men likväl sitter man där och följer den mitt i natten. Det är väl det som kallas ett filmintresse, vad vet jag?

I alla fall avslöjas imorgon (tisdag) vilka som har blivit nominerad i de olika kategorierna. Så för mig lär det blir ett fokus på Oscarsgalan framöver, då jag har som mål att åtminstone ha sett alla i kategorin "Bästa film" och "Bästa originalmanus" för att känna mig nöjd. Det lär även bli några texter framöver kring vilka som är mina favoriter och kanske till och med en tippning inför galan.

Nåväl, slutligen vill jag passa på och tipsa om "2010 Internet Movie Poster Awards". IMP Awards är en hemsida som fokuserar på att samla de senaste filmaffischerna på ett enda ställe och varje år annordnar de en tävling där de väljer ut sina favoriter - och mindre favoriter - från blandade kategorier. Underhållande, intresserant och trevligt att man prisar ett ibland något förbisett och underskattat marknadsföringsdetalj.



Kommentarer Ner Upp
syrran - 2011-01-24 22:30:36

oj oj, dags för gala igen?



svar: HAHAHAHHA :D hihi.. HAHAHHAHAA :D

Sofia - 2011-01-25 09:50:51

IMP Awards är en kanonsida!


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se