Oscarsgalan 2012: Uppföljning - 2012-02-27 09:18:08 Ner Upp

 

Då var årets gala över för den här gången och alla priser är utdelade. Årets gala var, precis som tidigare år, ingen höjdare underhållningsmässigt, men tack vare Filmsnacks eminenta och trevliga Oscarschatt gick natten ovanligt fort ändå. Värden Crystal var stabil och lyckades med bravur att vägleda publiken från det ena segmentet till det andra. Flödet var ännu bättre i år, än förra året, när man både lyckades med att trimma ner de olika nomineringsprocessdurerna, tacktalen själva och hålla de musikaliska inslagen till ett minimum. Trots bristerna i galan är det ändå fortfarande Oscarsgalan vi pratar om här och man kan inte komma ifrån att det är en speciell händelse under filmåret.

Min tippning gick ett snäpp bättre än förra året, men jag känner mig fortfarande inte riktigt nöjd. Hade en ny taktik i år där jag likt Brad Pitts och Jonah Hills karaktärer i Moneyball försökte mig på att se statistiken bakom, eller hur jag nu bäst ska beskriva det. Fungerade si så där, men jag blev extra glad över att jag även i år lyckades pricka in manuskategorierna. Annars var det en salig blandning med tippresultatet och trots att jag hade mitt tippningssystem klart kunde det sannerligen gått bättre. Tror jag kör på samma system nästa år också och ifall det går sämre då får jag försöka omvärdera min taktik.


Nedan följer hur min tippning egentligen gick:

Bästa manliga huvudroll
Min tippning: Jean Dujardin i The Artist
Pristagare: Jean Dujardin i The Artist

Bästa manliga biroll
Min tippning: Christopher Plummer i Beginners
Pristagare: Christopher Plummer i Beginners

Bästa kvinnliga huvudroll
Min tippning: Viola Davis i The Help
Pristagare: Meryl Streep i The Iron Lady

Bästa kvinnliga biroll
Min tippning: Octavia Spencer i The Help
Pristagare: Octavia Spencer i The Help

Bästa animerade långfilm
Min tippning: Rango, Gore Verbinski
Pristagare: Rango, Gore Verbinski

Bästa art direction (scenografi)
Min tippning: Hugo, Dante Ferretti & Francesca Lo Schiavo
Pristagare: Hugo, Dante Ferretti & Francesca Lo Schiavo

Bästa foto
Min tippning: The Tree of Life, Emmanuel Lubezki
Pristagare: Hugo, Robert Richardson

Bästa kostym
Min tippning: W.E., Arianne Phillips
Pristagare: The Artist, Mark Bridges

Bästa regi
Min tippning: The Artist, Michel Hazanavicius
Pristagare: The Artist, Michel Hazanavicius

Bästa dokumentära långfilm
Min tippning: Paradise Lost 3: Purgatory, Joe Berlinger & Bruce Sinofsky
Pristagare: Undefeated, TJ Martin, Dan Lindsay & Rich Middlemas

Bästa dokumentära kortfilm
Min tippning: The Tsunami and the Cherry Blossom, Lucy Walker & Kira Carstensen
Pristagare: Saving Face, Daniel Junge & Sharmeen Obaid-Chinoy

Bästa filmklipp
Min tippning: The Descendants, Kevin Tent
Pristagare: The Girl with the Dragon Tattoo, Kirk Baxter & Angus Wall

Bästa utländska film
Min tippning: A Separation ("Jodaeiye Nader az Simin"), Iran
Pristagare: A Separation ("Jodaeiye Nader az Simin"), Iran

Bästa makeup
Min tippning: Albert Nobbs, Martial Corneville, Lynn Johnston & Matthew W. Mungle
Pristagare: The Iron Lady, Mark Coulier & J. Roy Helland

Bästa musik (Original score)
Min tippning: The Artist, Ludovic Bource
Pristagare: The Artist, Ludovic Bource

Bästa musik (Original song)
Min tippning: "Man or Muppet" ur The Muppets, Bret McKenzie
Pristagare: "Man or Muppet" ur The Muppets, Bret McKenzie

Bästa film
Min tippning: The Help, Brunson Green, Chris Columbus & Michael Barnathan
Pristagare: The Artist, Thomas Langmann

Bästa animerade kortfilm
Min tippning: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, William Joyce & Brandon Oldenburg
Pristagare: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, William Joyce & Brandon Oldenburg

Bästa kortfilm
Min tippning: Tuba Atlantic, Hallvar Witzø
Pristagare: The Shore, Terry George & Oorlagh George

Bästa ljudklippning
Min tippning: Hugo, Philip Stockton & Eugene Gearty
Pristagare: Hugo, Philip Stockton & Eugene Gearty

Bästa ljudmix
Min tippning: Hugo, Tom Fleischman & John Midgley
Pristagare: Hugo, Tom Fleischman & John Midgley

Bästa specialeffekter
Min tippning: Hugo, Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossmann & Alex Henning
Pristagare: Hugo, Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossmann & Alex Henning

Bästa manus baserat på förlaga
Min tippning: The Descendants, Alexander Payne, Nat Faxon & Jim Rash
Pristagare: The Descendants, Alexander Payne, Nat Faxon & Jim Rash

Bästa originalmanus

Min tippning: Midnight in Paris, Woody Allen
Pristagare: Midnight in Paris, Woody Allen

Resultat:
15/24
Kommentar:
Mer än hälften och snäppet bättre än förra året (13 rätt då) kanske kan anses vara ett godkänt betyg, men jag hade hoppats på mer. Det gick fram och tillbaka med teknik- och hantverkspriserna, men att jag prickade in båda manuskategorierna (som ligger mig varmt om hjärtat) gör att jag automatiskt blev nöjd med tippningen.

Körde en chansning både med bästa kvinnliga huvudroll och bästa film, som inte visade sig gå hem någon av dem. Nästa år får jag försöka tänka ut en ny taktik kring kortfilmspriserna, även om det är svårt att tippa just dem kategorierna. Annars tycker jag att jag mer och mer har börjat förstå hur akademin egentligen tänker. Kul förövrigt att en Flight of the Conchord (Bret McKenzie) vann en Oscar för sin "Muppsång"


Kommentarer Ner Upp
Sofia - 2012-02-27 10:21:42

Då kanske du kan våga dig på en förklaring till hur de tänker när de plockar ut nomineringarna? Jag har ju själv knappt sett en enda av aktuella filmer, men har förstått att det finns flera filmen som man tycker förtjänande nomineringar bra mycket bättre än tex Hugo eller War Horse.

Martin - 2012-02-27 18:01:13

Hmm, tror det handlar mycket (nästan allt?) om promotion. Filmbolagen väljer själva ut vilka filmer de vill ska få tävla i "Oscars-racet" och då väljer de ofta ut filmer som på något sätt kan skapa intresse snabbt. För att ta konkretisera med dina exempel hade de filmerna kanske inte ens blivit utvalda av sina respektive filmbolag om inte de inte hade regisserats av två välkända filmregissörer.



Och med tanke på akademins förkärlek för det traditionella ska inte filmerna vara för "konstiga". Då passar det bra med en familjefilm om filmmediets ursprung och en sentimental krigsfilm om en häst. Suck!

Anders - 2012-03-18 16:38:00

15 av 24 var riktigt bra gjort! Jag klockade in på 9 rätt. Trodde aldrig Hugo skulle plocka hem ljud och effekter så där rök ett par gissningar.


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se