Låt den rätte komma in
En av årets absolut med intressant svenska film som redan har vunnit flera internationella priser.
Vampyrtemat skulle lätt ha kunnat leda till en billig variant på en amerikansk skräckfilm med massor av billiga trick som ska få oss, åskadare, att bli skrämda på ett ytligt sätt.
Istället så byggs det upp stämning som mer fokuserar på relationer mellan olika individer och som på det sättet sätter sig mer djupgående i åskådarnas medvetande.
Regissören Tomas Alfredsson har själv sagt att han inte är intresserad av vare sig skräckfilmer i allmänhet eller vampyrfilmer i synnerhet. Han berättar historien ur en annan synvinkel och på det sättet så undviker han att gå i samma spår som andra filmskapare och ta hjälp av billiga trick.
Fotot är, tillsammans med miljöerna, vackert komponerat och man har lyckats med att fånga 80-talskänslan utan att det känns onaturligt.
Skådespelarna gör trovärdiga porträtt av sina karaktärer, där framförallt de båda huvudkaraktärerna Oskar (Kåre Hedebrant) och Eli (Lina Leandersson) gör minnesvärda prestationer.
En riktigt intressant film och förhoppningsvis så skapar den här ett intresse för svensk film, både från internationellt håll men även på hemmaplan.
Vi har i Sverige faktiskt riktigt bra filmskapare, som med rätta medel, kan skapa riktigt bra filmer. Låt den rätte komma in är ett starkt bevis på den här tesen.