Irréversible - 2009-08-13 14:01:06 Ner Upp

Irréversible

Ryktena gjorde gällande om att Irréversible var en filmupplevelse utöver det vanliga. Filmen hade delat upp sin publik i två läger, så det var med stor spänning och förväntan jag tog mig an den här filmen.

Jag fångas direkt in i filmen under inledningen och den släpper aldrig taget om en. Det speciella kameraarbetet - som struntar i det konventionella fullständigt, slungar en bokstavligt talat direkt in i berättelsen.
Det är omskakande, skickligt genomfört och ger filmen en extra dimension.
Om man dessutom inkluderar att filmen består av få, längre scener utan någon märkbar klippning, så blir resultatet oerhört vackert och nästan lite poetiskt. Som en lite skitig och ärligt gjord tavla.



De långa scenerna ger skådespelarna mycket att jobba med och de uttnyttjar det maximalt. Dupontel, Cassel och Bellucci gör alla enastående prestationer och bibehåller den realistiska känslan över hela filmen.
Skådespelarna drar sig inte för att fullborda regissören/manusförfattarens Gaspar Noé grundidé om vad han vill förmedla med filmen.

Irréversible är en riktigt våldsam och obehaglig film att titta på - där två scener utmärker sig mest.
Dessa tär på ens psyke och jag undrar flera gånger om det verkligen är nödvändigt att visa så mycket.

Efter att ha smält filmen i några dagar, så kan jag med en skräckblandad förtjusning konstatera att det är det. Filmupplevelsen förstärks något oerhört av dessa inslag och fördjupar även de omkringliggande scenerna - med den bitterljuva eftersmaken som uppstår.



Med detta i åtanke, tillsammans med att filmen berättas i omvänd kronologisk ordning, gör att den något banala intrigen fungerar.
Det är ärligt, rak och berättat - historiemässigt, utan några krusiduller.

Det var länge sedan jag fick bevittna en film, där alla ingredienser levde i en sådan klockren symbios med varandra.
Helheten är större än dess beståndsdelar och om en liten detalj hade gjorts sämre, så hade hela filmupplevelsen sänks avsevärt.



Irréversible är inte en film för alla - långt ifrån faktiskt.
Gaspar Noé dissekerar några av mänsklighetens mest primitivaste känsloyttringar, delar upp det i sina beståndsdelar och lämnar publiken kvar med sina egna tankar och funderingar kring det hela.

Det enda som jag snabbt kan konstatera, efter att jag har sett filmen, är att det är en filmupplevelse utöver det vanliga.
För Irréversible är en film som du sent kommer att glömma.
 

Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se