Knowing - 2009-08-03 22:32:06 Ner Upp

Knowing

Man ska lita på sina instinkter. Knowing tilltalade mig något särskilt utifrån trailers och recensioner, men jag var ju ändå tvungen att testa. Den kanske kunde överraska?

Inledningen gav mig förhoppningar. Mystiska sifferkombination och obehagliga barn skvallrade om något bättre än mina förväntningar. Kritiken mot Knowing var ju faktiskt ganska blandad, så jag kanske tillhörde den mer positiva skaran.Så var inte fallet.

Efter den lovande inledningen, så brakade det ihop fullständigt. Filmens röda tråd försvann någonstans på vägen och mot slutet känns det som om man manusförfattarna slängde in det första bästa som man hade till sitt förfogande.



Knowing famlar desperat efter en identitet. Är det en skräckfilm, sci-fi-rulle, thriller eller relationsdrama som filmskaparna vill berätta?
Man kan blanda genrer säger du. Jovisst är det så, men då måste man ändå ha något eget att luta sig tillbaka mot.
Det har inte den här filmen och kvar mot slutet blir en rörig massa.

Nicolas Cage's endimensionella agerande känns som ett ganska uttjatat ämne vid det här laget. Trots kritik så lyckas snubben ideligen hitta nya jobb, så grattis till honom.
Någon personlig favorit är han dock inte.

De två timmarna - som filmen sträcker sig över - känns ovanligt långa.
Mot det förmodade känslosamma slutet, så vill man bara att det ska ta slut så fort som möjligt.



Positiva saker, förutom den lovande inledningen, kan nämnas en viss spektakulär flygkrasch. I hela den scenen fanns en stor närvarokänsla och där fanns lite Children of Men-vibbar. Helt klart filmens stora höjdpunkt.

Annars är Knowing en film som jag så snabbt som möjligt vill glömma bort. En positiv sak dock med den här filmen, är att man hädanefter verkligen kan uppskatta riktigt bra filmer.
 

Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se