Amadeus - 2009-01-24 23:34:32 Ner Upp

Amadeus

Mozart, detta musikaliska geni som var före sin tid, skildras här genom tonsättarens Antonio Salieris berättelse.
Trots att det handlar om Mozart som person och hans verk, så ska det inte tolkas som en dokumentär om hans liv. Man ska snarare se det som en fiktiv berättelse i en historisk miljö, ackompanjerad av hans klassiska verk.

Tom Hulce skildrar Mozart på ett perfekt sätt för filmens berättande och genom hans agerande så känner man ännu mer för huvudkaraktären Salieri, spelad av F. Murray Abraham. Abraham gör här en topprestation och han var väl värd sin Oscar.

Men det allra bästa med filmen är dess dekor som känns väldigt tidsenligt, och givetvis Mozarts musik. Musiken höjer många scener några snäpp till och gör att filmens slutresultat känns ännu bättre.
 

Kommentarer Ner Upp
venus - 2009-01-25 02:05:37

hur ska jag droppa bomben..nej men jag var väldigt besviken, den var inte alls så bra som jag hade förväntat mig. gillade den inte överhuvudtaget faktiskt..:P har du sett the dark knight? såg att du hade recenserat alla batman filmer men varken the dark knight eller batman begins fanns på din lista?


Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se