Filmmusik (Spotify) - 2009-06-03 21:00:12 Ner Upp
Musik på film är något alldeles extra och har förmågan att förstärka den mest konventionella scenen till något alldeles extra. Givetvis med rätt urval av musikaliska ljudvågor. Filmmusik finns i en mängd olika kategorier, allt från specialskriven sådan till återvinning av gamla hitdängor eller mer klassiska kompositioner.

Jag har själv komponerat ihop en liten spellista med mina filmmusiksfavoriter genom tiderna, via det välkända musikprogrammet Spotify.
Det är en salig blandning med allt från rapp till klassisk musik och även en blandning av olika sorters filmgenrer. Av förklarliga skäl finns där mycket Tarantino- och Kubrick-relaterat, men där ska förhoppningsvis finnas något för alla smaker. Musikgeniet Ennio Morricone (bild) måste givetvis vara med på ett hörn.

Kraven jag försöker hålla mig till är att musiken ska på något sätt känneteckna en hel film (oftast förtextmusik brukar räknas in här) eller känneteckna en viss specifik scen ur en film.

Vill du undersöka denna spellista vidare är det bara till att trycka på play-knappen här nedan.
Vet du inte vad Spotify är för något? Låt då farbror Wikipedia hjälpa dig.
Har du inte tillgång till någon invite till programmet än? Hör i så fall av dig till mig så fixar vi det.



Spellista - David Lynch
Spellista - Stanley Kubrick
William Shatner och musiken
Music Maestro: Topp 5 musikfilmer


Kommentarer Ner Upp

Kommentera inlägget här: Ner Upp

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback Ner Upp
RSS 2.0
Nöje och Underhållning Film & TV bloggar Reggad på Commo.se Film/Tv Blogglista.se